Rynek karm dla zwierząt w Polsce niewzruszony pandemią COVID-19

Pomimo pandemii, która obniżyła wzrost PKB w Europie Wschodniej, rynek karm dla zwierząt domowych w tym regionie nadal rósł, osiągając w 2020 roku 2 mln ton sprzedaży wolumenowej i wartość sprzedaży na poziomie 6,3 mld euro, notując tym samym wzrost – odpowiednio o 5 proc. i 3 proc. w ujęciu rok do roku. Po stosunkowo słabym uderzeniu pandemii w PKB polski rynek karm dla zwierząt domowych osiągnął tu lepsze wyniki od średniej regionu, odnotowując 6 proc. wzrost wolumenu i 4 proc. wzrost wartości sprzedaży r/r – osiągając odpowiednio 387 tys. ton i 914 mln euro


Aleksandras Bacevicius, analityk Euromonitor International

W większości krajów regionu populacja zwierząt domowych nadal rosła w tempie prawie przedpandemicznym, wynoszącym 1 proc., osiągając tym samym liczbę 137 milionów zwierząt w regionie. Sytuacja w Polsce wykazała się w tym aspekcie podobną odpornością na skutki pandemii – liczba zwierząt domowych ukształtowała się na poziomie 20,4 mln – przy wzroście przedpandemicznym o 1,8 proc. W całym regionie liczba psów i kotów, uważanych za bardziej tradycyjne, wymagające mniej kłopotliwej pielęgnacji, rosła szybciej niż innych zwierząt domowych. Wprowadzone środki dystansowania społecznego i samoizolacja w domach sprawiły, że ludzie rekompensowali utratę interakcji społecznych towarzystwem zwierząt – zwłaszcza osoby starsze.

Izolacja spowodowana pandemią – błogosławieństwo dla więzi ze zwierzętami i sprzedaży karm

Ograniczeni restrykcjami związanymi z pandemią, spędzając więcej czasu w domach, właściciele zwierząt mieli okazję lepiej przyjrzeć się diecie swoich pupili, zaopatrując je w gotową karmę. W związku z tym spożycie niegotowej żywności w 2020 roku, zarówno w Polsce, jak i całej Europie Wschodniej, malało. W Polsce gotowa karma stanowi 36 proc. całkowitego spożycia zwierząt domowych – w ten sposób karmiona jest jedna trzecia wszystkich psów i nieco ponad 40 proc. kotów, które, wymagając znacznie bardziej restrykcyjnej diety i będąc częściej niż psy zwierzętami miejskimi, przodują w tej statystyce.

Okres lockdownu i ograniczenie swobody wychodzenia z domu przyczyniły się do przyspieszenia wzrostu sprzedaży w i tak już dynamicznie rosnącej kategorii przysmaków dla psów i kotów. Spędzając więcej czasu w domach, właściciele zwierząt czuli potrzebę częstszego nagradzania swoich pupili smakołykami. Właśnie w tej kategorii pojawiło się wiele innowacji, a pandemia nie miała na nią zauważalnego wpływu – najbardziej udane nowości kładły nacisk na funkcjonalność, minimalne przetwarzanie, a także trend zrównoważonego rozwoju.

Właściciele zwierząt znaleźli sposoby na złagodzenie trudnych warunków ekonomicznych

Zarówno w przypadku karm dla psów, jak i tych dla kotów trend premiumizacji produktu stał się jeszcze bardziej widoczny niż przed pandemią; segment karm premium zyskuje na wartości w stosunku do alternatyw cenowych i ekonomicznych. Najbardziej dynamicznie rozwijającymi się kategoriami na polskim rynku żywności dla zwierząt były karmy mokre dla psów i kotów, które odnotowały silny, dwucyfrowy wzrost.

Pandemia niewątpliwie przyniosła jednak wiele zmian w strukturze dystrybucji karm na rynku. Tradycyjne kanały sprzedaży, zarówno w kontekście produktów spożywczych, jak i innych kategorii, straciły najwięcej. Właściciele zwierząt domowych robili zakupy rzadziej, ale w większej ilości. Z uwagi na to strata w tradycyjnym kanale sprzedaży została zrekompensowana w nowoczesnym handlu detalicznym, czyli dyskontach i sklepach typu convenience. Największym zwycięzcą jest jednak handel elektroniczny, który odnotowuje w Polsce 40 proc. wzrost – choć od bazowo niskiej wartości. Uznawany jest za najbezpieczniejszy i najwygodniejszy sposób robienia zakupów w czasie obecnego kryzysu. W mnóstwie sklepów internetowych wyróżniały się te oferujące dogodne i bezpłatne dostawy, a także nowoczesny i łatwy w obsłudze interfejs. Widoczny był także trend humanizacji – wiele sklepów internetowych przygotowało dla pupili gotowe pakiety bożonarodzeniowych prezentów. Rozdźwięk pomiędzy niezmiennym wzrostem ilości, ale znacznie słabszym wzrostem wartości karm dla zwierząt domowych wynika częściowo z tego, że konsumenci znajdują lepsze ceny, porównując oferty w Internecie, a także decydują się na zakup większych opakowań lub wybierają opakowania zbiorcze, ponieważ zamawiając produkt on-line, nie muszą sami transportować go do domu.

Pozytywna perspektywa, ale wyższa wrażliwość na ceny

Pandemia COVID-19 ukazała stosunkowo wysoką odporność branży zoologicznej w Polsce i pozostałych krajach Europy Wschodniej na sytuacje kryzysowe, a także zaowocowała wzmocnieniem korzyści, płynących z towarzystwa zwierząt domowych – w bardziej domowym życiu. Jednak przyczyniła się także do ogólnego obniżenia ufności konsumentów, a szerszy krajobraz konkurencyjny, jaki niesie ze sobą handel elektroniczny, zwiększył ich wrażliwość na ceny – wszystko to w sytuacji, gdy rządy zaczynają stopniowo panować nad pandemią.

Źródło: Euromonitor International, Pet Care

Aleksandras Bacevicius jest analitykiem badań rynku żywności i żywienia w Euromonitor International. Koordynuje projekty badawcze w branży spożywczej w Polsce i kilku innych krajach Europy Wschodniej, a także monitoruje kluczowe trendy konsumenckie i rozwój rynku, ze szczególnym uwzględnieniem opieki nad zwierzętami.

Euromonitor International jest wiodącym na świecie dostawcą globalnych informacji biznesowych, analiz rynkowych i informacji konsumenckich. Od lokalnych po globalne – Euromonitor oferuje rozwiązania badawcze, które kształtują strategiczne decyzje dotyczące tego, jak, gdzie i kiedy rozwijać Twój biznes. Dzięki Euromonitorowi znajdziesz odpowiednie raporty, bazy danych lub niestandardowe rozwiązania, które pomogą Ci zweryfikować priorytety, przedefiniować założenia i odkryć nowe możliwości. Dzięki biurom na całym świecie, analitykom w ponad 100 krajach, najnowszym technikom data science i badaniom rynkowym dotyczącym wszystkich kluczowych trendów i czynników – Eurominitor International pozwala zrozumieć rynki globalne.

Podziel się:

Spis treści

Najnowsze:

Opieka nad kocim seniorem – część 1

Dzięki współczesnym zdobyczom medycyny weterynaryjnej, lepszemu żywieniu i większej świadomości opiekunów w zakresie odpowiedniej opieki nad zwierzakami nasi koci towarzysze są z nami coraz dłużej.

Mit kociej złośliwości

Gdy byłam dzieckiem, wielokrotnie słyszałam od otaczających mnie dorosłych, że koty to zwierzęta fałszywe i złośliwe. Nikt z nich jednak nie dzielił życia z kotem,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *