13 pomysłów na marketing świąteczny w twojej firmie

 

Pierwsze świąteczne kampanie reklamowe pojawiają się w Polsce zwykle na początku listopada. Ich obecność to sygnał, że nadszedł czas, by rozsznurować sakiewkę i poddać się magii świątecznych zakupów.

dr Mateusz Karatysz, wykładowca Collegium Da Vinci

Okres świąt to czas obdarowywania i bycia obdarowanymi. Polacy potrafią sprawiać sobie prezenty, nastraja do tego świąteczna muzyka, coraz częściej obecna w sklepach; pojawienie się jarmarków i produktów, które dostępne są tylko przez krótki czas, poprzedzający święta czy świąteczny wystrój sklepów. Nastrajają do tego liczne promocje, takie jak Black Friday czy Cyber Monday. Wszystko po to, by ubywające z sakiewki pieniądze dawały radość, a nie poczucie straconych funduszy. 

wnetrza sklepu

Co możesz zrobić w swoim sklepie, by czas wzmożonego wydawania pieniędzy był dla twoich klientów bardziej przyjemny? 

Świąteczny marketing plan

Każda większa akcja marketingowa powinna być zaplanowana. Zwykle marketing świąteczny planuje się w rocznej strategii działu marketingu, rozpisując na okres od listopada do końca grudnia szereg dedykowanych działań, określonych w bieżącym marketing planie. 

Jeżeli chcesz mierzyć efektywność swoich działań, to marketing świąteczny nie może być zlepkiem przypadkowych pomysłów wprowadzanych ad hoc. W ten sposób nie dajesz sobie szans, by określić cele oraz mierzyć efekty działań. 

Tworząc świąteczny plan marketingowy, wybierz narzędzia, za pomocą których przeprowadzisz klienta przez świąteczną ścieżkę zakupową. Obecnie do tego celu wykorzystuje się komunikację w sklepie stacjonarnym połączoną z działaniami online. 

Działania w sklepie stacjonarnym

  1. Aranżacja wnętrza sklepu

Zmiana wystroju placówki handlowej to świąteczne must have. W okresie przedświątecznym praktycznie wszystkie placówki w handlu nowoczesnym zmieniają aranż. Jeżeli chcesz się wyróżnić na ich tle, to nie poprzez brak wystroju świątecznego, który będzie wprowadzał dysonans wśród odwiedzających placówkę, a poprzez przemodelowanie sklepu i wprowadzenie świątecznego wystroju. 

Dokonując zmiany aranżacji sklepu, możesz wykonać proste przemodelowanie i przemieścić strefy z gorącymi produktami w inne miejsca. Odpowiednie oznaczenie zmian, na przykład poprzez nowe rozmieszczenie nazw działów na podsufitowej komunikacji pozwoli klientowi odnaleźć się w sklepie, a jednocześnie przeprowadzi go przez dłuższą ścieżkę zakupową. 

Już po wejściu do sklepu powinny czekać na klienta świątecznie zaaranżowane strefy, choćby poprzez przyozdobienie regałów. 

Świąteczne aranżacje powinny pojawić się również na witrynie, która stanowi pierwszy punkt styku klienta ze sklepem stacjonarnym. 

  • Świąteczna muzyka 

Marketing sensoryczny nie jest niczym nowym, mimo tego w okresie świąt, zwłaszcza muzyka, sprawdza się doskonale, wywołując świąteczny nastrój, gotowość do zakupów oraz nadając rytm w czasie poruszania się po sklepie. Skorzystaj z gotowych playlist świątecznej muzyki, które można wykupić na popularnych serwisach muzycznych w abonamencie. 

  • Świąteczny dress code pracowników

Na tle tak przygotowanej placówki pracownicy w swoich codziennych strojach mogą wyróżniać się in minus. Nie oznacza to od razu, że należy zaproponować pracownikom świąteczne stroje elfów, jednak koszulki firmowe z logo sklepu i świątecznym akcentem byłyby wskazane. Ingerowanie w cały ubiór, w bardziej świątecznym stylu, powinno być zawsze uzgodnione wspólnie z całym zespołem sprzedażowym i uzależnione od gotowości pracowników do takiej zmiany. 

dress code pracownikow
  • Świąteczne akcenty twojej marki 

Okres przedświąteczny to najlepszy moment, by ocieplić wizerunek swojej marki. Możesz to osiągnąć poprzez zaprojektowanie komunikacji wizualnej marki w świątecznym wydaniu. Nic nie stoi na przeszkodzie, by w przedświątecznym czasie wizytówki, gazetki sprzedażowe czy logotyp zmieniły czasowo swój styl. 

  • Przygotuj strefy ze świątecznymi zakupami impulsowymi

Strefa wejścia to miejsce, w którym powinny pojawić się pierwsze świątecznie zaaranżowane wyspy z produktami, które mogą stać się doskonałym pomysłem na świąteczny prezent. 

W okresie przedświątecznym strefy z promocjami mogą zostać zastąpione przez strefy marek, w których zaprezentujesz asortyment swoich dostawców w świątecznych aranżacjach. Być może niektórzy z nich w ramach swoich działań trade marketingowych przygotują gotową aranżację, z której będziesz mógł skorzystać. 

Nie zapomnij o strefie kasy, w której powinny pojawić się drobne i tańsze produkty impulsowe ze świątecznymi akcentami. 

  • Przygotuj karty podarunkowe

Karty podarunkowe to narzędzie, które sprawdza się przez cały rok. W okresie świąt zainteresowanie takimi kartami może być jednak jeszcze większe, dlatego warto wyeksponować je na wysokości wzroku klienta w strefie kasy. 

zakupami impulsowymi

Działania online

  • Rozpocznij publikację bezpłatnych poradników w swoich mediach społecznościowych 

Okres przedświąteczny to idealny moment na wdrożenie działań wspierających sprzedaż offline poprzez aktywność online. W swoich mediach społecznościowych możesz zacząć udostępniać poradniki, rozwiązujące problemy, których twoi potencjalni klienci szukają w Internecie. By sprawdzić, jakie tematy cieszą się największym zainteresowaniem w okresie świątecznym w Internecie skorzystaj na przykład z narzędzia Google Trends. 

Każdy poradnik możesz odsyłać do polecanych przez Ciebie produktów, które aktualnie oferowane są w sklepie stacjonarnym albo Twoim e-sklepie.

  • Pokaż w mediach społecznościowych, jak zmienił się Twój sklep 

Aranżacja sklepu stacjonarnego to doskonały temat na storytelling w mediach społecznościowych. Fotografuj zmiany, jakie wprowadzasz każdego dnia w sklepie i dziel się nimi na bieżąco z osobami, które obserwują twoje media społecznościowe. 

Zadawaj pytania, jak podobają im się zmiany, czy mają jakieś sugestie i dzięki temu zacznij wchodzi z nimi w dłuższe wymiany zdań. Wpłynie to korzystnie na zasięgi, a klienci będą mieli przekonanie, że brali udział w tych świątecznych przygotowaniach razem z Wami. 

  • Zainwestuj w świąteczną reklamę sklepu stacjonarnego w mediach społecznościowych

Okres przedświąteczny to dobry moment, by poszerzyć bazę swoich klientów. Możesz to zrobić np. poprzez zaplanowanie kampanii reklamowej w mediach społecznościowych. Cele mogą być różne, możesz na przykład przygotować e-book ze świątecznymi poradnikami i dystrybuować go w zamian za podanie adresu mailowego do wysyłki e-booka

  1. Świąteczna kampania e-mail marketingowa
Rekomendacje w aplikacji mobilnej

W ten sposób budujesz bazę osób, do których możesz zacząć wysyłać informacje o świątecznych ofertach dostępnych na przykład w sklepie stacjonarnym.

Dedykowane świąteczne kampanie e-mail marketingowe możesz również wykorzystać do informowania klientów o wydarzeniach, jakie zaplanowaliście w sklepie w okresie przedświątecznym. Świąteczne eventy mogą okazać się dobrym działaniem aktywizującym osoby, w ciągu roku preferują zakupy online, a w okresie świąt chcą wybrać się do sklepu, by poczuć magię świąt. 

  1. Rekomendacje w aplikacji mobilnej

Jeżeli odpowiednio wcześnie wdrożyliście w swoim sklepie aplikację mobilną, to najwyższy czas, by za pomocą automatyzacji marketingu wykorzystać pełnię jej możliwości. Wykorzystaj aplikację do realizacji kampanii pushowej, za pomocą której powiadomisz klientów o rekomendowanych produktach świątecznych bądź zbliżających się promocjach. 

  1. Świąteczne upominki dla użytkowników aplikacji mobilnej 

Jeżeli aplikacja mobilna nie ma jeszcze zbyt wielu subskrybentów, możesz wykorzystać media społecznościowe, by w okresie przedświątecznym zbudować bazę jej użytkowników. Możesz na przykład zaplanować płatną promocję aplikacji, zachęcając do korzystania z niej poprzez upominek w zamian za wykonaną instalację aplikacji na telefonie. Odbioru upominku klienci mogą dokonać w sklepie stacjonarnym, podczas zakupów, co dodatkowo przekieruje ruch online do offline.  

marketing otwierajace

Działania łączone online i w sklepie stacjonarnym

Nowy marketing (marketing 4.0) to koncepcja łącząca działania on– i offline. Nowy konsument, wyposażony w urządzenia mobilne z dostępem do Internetu, jest jak cyfrowy nomada, któremu jednak zdarza się wędrować po uliczkach galerii handlowych. Doskonałym ku temu powodem jest właśnie magia świąt, której póki co nie można w pełni zasymulować w Internecie. 

  1. Świąteczna akcja charytatywna

Święta to czas, w którym warto podkreślić społeczną odpowiedzialność biznesu. Z różnych względów nie każdy może zostać obdarowanym. Dotoczy to w równej mierze, zarówno ludzi, jak i zwierząt. 

Zaplanuj zatem świąteczną akcję charytatywną, wykorzystując do jej komunikacji wszystkie media, jakimi dysponujesz. Nawet najdrobniejszy prezent, przekazany potrzebującym może stać się prawdziwym źródłem magii świąt.  

Podziel się:

Spis treści

Najnowsze: