Duńscy właściciele zwierząt domowych są dobrze wyedukowani w zakresie zdrowia i samopoczucia swoich futrzastych przyjaciół. Jednak czy niezwykłe okoliczności spowodowane pandemią i niepewna przyszłość gospodarcza zmusiły Skandynawów do racjonalizacji wydatków na opiekę nad zwierzętami i próby przeczekania burzy? Nie do końca…
Autorzy: Attila Fodor-Sommerby (analityk krajowy), Tea Thaning (starszy analityk), Euromonitor International
Wprawdzie utrata miejsc pracy i ograniczenia związane z blokadami odbiły się na portfelach kupujących, ale zmieniły się także priorytety konsumentów, a ich wybory dotyczące wydatków dostosowały się do nowej normalności. Dzięki temu w 2020 roku segment pet care stał się jedną ze zwycięskich branż, odnotowując wzrost wartości o 5,4 proc. rok do roku, osiągając wartość sprzedaży na poziomie 376 mln euro. Wzrost sprzedaży produktów dla zwierząt domowych był wspierany przez kilka czynników. Po pierwsze, gdy Duńczycy zaczęli spędzać więcej czasu w domu z powodu blokad, odnotowano gwałtowną liczbę adopcji psów, co przełożyło się na zwiększony popyt w tym segmencie rynku. Po drugie, gdy zmieniały się doświadczenia zakupowe coraz ostrożniejszych konsumentów, którzy informacji o produktach szukali coraz częściej w Internecie, szeroki wybór możliwości przełożył się na dynamikę rozwoju branży. I wreszcie, duńscy opiekunowie zwierząt domowych skupili się bardziej na składnikach żywności, naśladując popyt na zdrowsze produkty w przypadku żywności dla ludzi oraz domagając się rozwiązań bardziej zrównoważonych – w zakresie ekonomii i dbałości o środowisko. W przyszłości spodziewamy się kontynuacji wzrostu popytu i adopcji zwierząt, co w roku 2021 przełoży się na dalszy, 2,5 proc. wzrost ogólnej wartości sprzedaży w branży.
Niektóre długoterminowe trendy utrzymały się na stabilnym poziomie
W ostatnich latach tempo wzrostu ilości karmy dla psów na rynku uległo spowolnieniu ze względu na rosnącą popularność mniejszych ras, ale dzięki większej liczbie konsumentów kupujących przygotowaną karmę, coraz częściej z segmentu premium, rynek pod względem wartości wykazał zdrowe wskaźniki wzrostu. W latach 2016 – 2021 sucha karma premium dla psów zanotowała średni wskaźnik rocznego wzrostu (CAGR) na poziomie 6,6 proc., podczas gdy smakołyki dla psów – na poziomie 4,0 proc. Karma dla psów zajmuje coraz większy udział w całym rynku pet care.
Centralne miejsce zrównoważonego rozwoju w innowacjach na rynku pet care
Podczas gdy rynek pet care pozostaje w dużej mierze zdominowany przez międzynarodowe koncerny (w tym Mars), duńscy właściciele zwierząt domowych pragną innowacji, szczególnie tych, które są zorientowane na trend zrównoważonego rozwoju. Przeniesienie kanałów sprzedażowych w kierunku handlu elektronicznego umożliwiło większej liczbie konsumentów poznawanie wielu produktów i znajdywanie tych zgodnych z ich priorytetami. W rezultacie konsumenci zaczęli coraz częściej identyfikować się z markami, które traktują trend zrównoważonego rozwoju jako swój priorytet. Kluczowym przykładem tego trendu jest rosnąca liczba dostępnych na rynku karm i przysmaków dla psów na bazie owadów, takich jak krajowa [duńska – przyp. red.] marka Grønhund i międzynarodowy Vitakraft – ze swoimi pałeczkami dla owadów.
Innym przykładem są innowacje oparte na roślinach. Opcja ta zyskuje znaczną uwagę w Danii, a właściciele zwierząt domowych szukają sposobów na włączenie swoich pupili do ich „zielonego wszechświata”. Producenci już odpowiedzieli na tę potrzebę i częściej możemy znaleźć wegańskie alternatywy w karmie dla zwierząt domowych poprzez marki takie jak Yarrah i Lukullus.

Dbałość o składniki przyjazne dla środowiska pozwoliła mniejszym markom o silnej narracji, takim jak właśnie Yarrah i Lukullus, wyrzeźbić niszę na rynku. Podczas gdy wiodące marki badają możliwości rynkowe związane z trendem zrównoważonego rozwoju, w zakresie innowacyjnych rozwiązań możemy spodziewać się stałej aktywności mniejszych graczy. Dbanie o nowe źródła białka, przyjazne dla klimatu składniki i zaopatrzenie, a także zrównoważone opakowania będą jednym z kluczowych celów dla duńskich konsumentów.
Tłumaczenie: „Rynek Zoologiczny”, tekst autoryzowany
źródło: Euromonitor International
O autorach
Attila Fodor-Sommerby pracuje jako niezależny analityk krajowy w Euromonitor International. Pasjonuje się badaniem duńskiego sektora FMCG i posiada dyplomy biznesowe zarówno w Danii, jak i na Węgrzech.
Tea Thaning jest starszym analitykiem w Euromonitor International. Koncentruje się na rynkach skandynawskich i badaniu trendu zrównoważonym rozwoju.