Zolux Polska – Podjęliśmy wyzwanie społecznej odpowiedzialności biznesu

„Dobro pupila, satysfakcja w pracy oraz troska o planetę. Te trzy filary określają cenione przez nas wartości, które przyświecają nam podczas codziennej pracy” – o strategii zrównoważonego rozwoju, społecznej odpowiedzialności biznesu, a także o dynamice zmian na polskim rynku zoologicznym opowiada Michał Ścibiorek, dyrektor zarządzający Zolux Polska sp. z o.o.

Rozmawia: Patryk Pawłowski

Zolux to firma dobrze znana na rynku zoologicznym, nie wszyscy są jednak świadomi, że początki Państwa działalności sięgają jeszcze 1933 roku. Czy mogą Państwo przybliżyć naszym czytelnikom tę historię?

4T0A9685

Rzeczywiście, historia grupy Zolux sięga lat 30-tych ubiegłego wieku i ma swój początek w mieście Saintes zlokalizowanym w centrum francuskiego departamentu Charente-Maritime. To właśnie tam pradziadkowie obecnych właścicieli firmy, Madeleine i Fernand Haurit, uruchomili niewielki skład zbożowy, w którym prowadzili sprzedaż nasion. Wkrótce, wsłuchując się w potrzeby klientów, rozszerzyli asortyment o zboża dla ptaków i małych ssaków, a także akcesoria dla psów, kotów i rybek ozdobnych. Dalsze lata działalności dostarczały wciąż nowych pomysłów na wzbogacenie oferty o kolejne produkty dla zwierząt domowych, torując naszej organizacji drogę do współczesnego rynku zoologicznego. 

Marka Zolux, kojarzona w Polsce przede wszystkim z akcesoriami i przysmakami dla zwierząt, powstała w 1971 roku. Jak przez te 50 lat zmieniło się Państwa podejście do produktów?

Historia ostatnich 50 lat funkcjonowania zarówno naszej firmy, jak i całej branży zoologicznej dostarczyłaby z pewnością treści na przynajmniej kilka artykułów! To był okres bardzo intensywnych zmian i rozwoju, portfolio marek tworzących branżę znacznie się rozszerzyło i zróżnicowało. Przede wszystkim 50 lat temu byliśmy dystrybutorem, dzisiaj natomiast jesteśmy przede wszystkim twórcą produktów – od pomysłu aż do komercjalizacji. Zdecydowana większość artykułów w ofercie Zolux powstaje w naszych własnych fabrykach na terenie Francji i kilku innych krajów europejskich. Mamy dedykowany, kilkunastoosobowy zespół specjalistów w dziale badań i rozwoju produktów, który intensywnie pracuje nad ciągłymi udoskonaleniami asortymentu.

Stawiając w centrum potrzeby i dobrobyt zwierząt oraz satysfakcję ich opiekunów, uruchomiliśmy autorski program ambasadorów marki Zolux, dzięki czemu odbiorcy naszych produktów mogą aktywnie uczestniczyć w procesie ich tworzenia. Zapraszamy ich do współpracy udostępniając nasze nowości do testowania, zanim jeszcze pojawią się szeroko na rynku. Dzięki ich recenzjom i cennym spostrzeżeniom, możemy na końcowym etapie wdrażania produktu upewnić się, że jest on wyczerpującą odpowiedzią na współczesne potrzeby użytkowników. Wreszcie konieczność diametralnej zmiany w podejściu do produktów wymusiły także wyzwania społeczne i klimatyczne, niestety coraz poważniejsze. Obecnie naszym priorytetem jest rozwój zrównoważony i maksymalne ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko na każdym etapie naszej działalności produkcyjnej i biznesowej. Wszystkie nasze nowe produkty rozwijamy zgodnie z koncepcją eko-konsumpcji. Dotyczy to w szczególności wykorzystywania w procesie produkcji surowców pochodzących z recyclingu bądź nadających się do recyklingu, maksymalnej redukcji opakowań a także wysiłków na rzecz redukcji śladu węglowego, którym dajemy wyraz m.in. poprzez nieprzenoszenie produkcji poza Europę.  

Od lewej Piotr Melnyczuk – Dyrektor sprzedazy w Polsce oraz Michal Scibiorek – Dyrektor zarzadzajacy Zolux Polska Sp. Z o.o.

Funkcjonujemy dzisiaj w bardzo dynamicznym otoczeniu biznesowym. Ekonomia, handel, zwyczaje zakupowe – to wszystko zmienia się bardzo szybko. Jakich zmian możemy spodziewać się w przyszłości w branży zoologicznej?

Branża zoologiczna, jak wiele pozostałych, bardzo szybko wpasowuje się w nowe zwyczaje zakupowe. Zarówno po stronie naszych klientów, jak i klienta detalicznego, obserwujemy ciągle rosnące zainteresowanie kanałem e-commerce, co określa nie tylko kierunek, ale także tempo rozwoju branży. Obok tradycji lokalnych sklepów z artykułami dla zwierząt pojawia się wyraźna potrzeba poddania się innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym, które otwierają nowe kanały dystrybucji. Spodziewamy się większej konsolidacji po stronie dystrybutorów oraz sklepów zoologicznych na rynku krajowym. Okres pandemiczny sprawił, że w naszych domach przybyło zwierząt towarzyszących –  decydowaliśmy się na nie w obronie przed wymuszoną izolacją i osamotnieniem. Był to ważny impuls, który zaowocował gwałtownym wzrostem branży – dwa lata temu nikt nie przewidywał aż takiej dynamiki. Działające w Polsce firmy zoologiczne muszą wykazać się bezprecedensową reaktywnością, by sprostać wyzwaniu i wykorzystać szansę. 

Jakie są największe różnice między rynkiem w Polsce, w porównaniu do krajów Europy?

Polski konsument ma większy wybór od swojego odpowiednika we Francji, Niemczech czy Hiszpanii. Cena wejścia na nasz rynek jest znacznie niższa od próby zaistnienia na dojrzałych rynkach zachodnich, stąd tak duża dostępność różnorodnych marek, których dystrybutorzy próbują swoich sił w Polsce. Każdy kraj ma też swoją specyfikę dystrybucji. We Francji większość sprzedaży produktów zoologicznych odbywa się w sklepach wielkopowierzchniowych. Nikogo nie dziwią instalacje dziesiątek akwariów z rybami w sklepach znanych Polakom jako hipermarkety lub supermarkety. W sieciach ogrodniczych od lat funkcjonują kilkusetmetrowe działy przeznaczone tylko dla drobiu. I mówimy tu o drobiu jako o zwierzętach towarzyszących. Również uwarunkowania klimatyczne w cieplejszych rejonach faworyzują np. kategorię ptaków ozdobnych. Klient chętniej decyduje się na wolierę, gdy ma możliwość cieszenia się nią przez cały rok w swoim ogrodzie lub na tarasie.

Czy swoją specyfikę ma również polski konsument? Czy różni się on od tego na Zachodzie?

Odnoszę wrażenie, że polscy konsumenci są bardziej dociekliwi i wymagający. Cenią wysoką jakość, ale płacąc za nią więcej, chcą być pewni, że faktycznie różnica w cenie jest uzasadniona. Zakup poprzedza często wnikliwy research i wiele pytań o właściwości produktu, jego trwałość i funkcjonalność. Polski konsument wciąż jeszcze nie ma takiej łatwości zakupowej jak jego zachodni odpowiednik ze względu na różnice w dochodach i stąd nasze zakupy wydają się bardziej przemyślane. 

Jak istotny jest polski rynek z perspektywy działania całej firmy? W ilu krajach na świecie znajdziemy obecnie produkty marki Zolux?

4T0A9663

Nasza filia nabiera coraz większego znaczenia w strukturach grupy Zolux. Składa się na to wiele aspektów. Z jednej strony sama Polska jest bardzo dobrym rynkiem od strony sprzedażowej i rośniemy najszybciej ze wszystkich spółek w grupie. Z drugiej strony nie jest tajemnicą, że wielu krajowych producentów wchodzi w skład dostawców produktów marki Zolux. Również oni dokładają cegiełkę do znaczenia rynku polskiego w działaniach grupy. Po trzecie polska filia staje się bramą dla produktów Zolux sprzedawanych na południe i na wschód od Polski. Obecnie nasze produkty sprzedajemy do ponad 60 krajów na całym świecie.

Obserwujemy obecnie popularność trendów związanych z ekologią, troską o planetę i środowisko naturalne. Wspomniał Pan już, że firma Zolux odpowiada na te wyzwania. W jaki konkretnie sposób?

Nasza firma podjęła wyzwanie społecznej odpowiedzialności biznesu, zobowiązując się do działania ukierunkowanego trzema głównymi priorytetami. Są to: dobro pupila, satysfakcja w pracy oraz troska o planetę. Te trzy filary określają cenione przez nas wartości, które przyświecają nam podczas codziennej pracy. Zamknęliśmy je w autorskim programie, któremu nadaliśmy wymowną nazwę „Horizon”. Strategia ta oznacza, że nasze produkty powstają w odpowiedzi na realne potrzeby zwierząt, a także z poszanowaniem specyficznych potrzeb oraz naturalnych zachowań poszczególnych gatunków. Co więcej, nasze wyroby mają służyć budowaniu i wspieraniu szczerej relacji zwierzaka z opiekunem, bo jak wiadomo, pozostawione samo sobie zwierzę, pozbawione codziennej aktywności, nie jest szczęśliwe. Dajemy wyraz naszej najwyższej trosce o zdrowie i bezpieczeństwo zwierząt, rozwijając gamę produktów bio. Przykładem jest choćby kolekcja karm uzupełniających dla małych ssaków „Eden”. Zawiera ona aromatyczne zioła, przysmaki w kształcie drewnianych krążków i słupków otulone w 100% naturalnymi, suszonymi warzywami oraz siano z tymotki. Do produkcji używamy lokalnych surowców: tektury nadającej się do recyklingu i zadrukowanej atramentami roślinnymi, w pełni zdatnego do dalszego przetworzenia i kompostowalnego włókna drzewnego oraz wielorazowej, biodegradowalnej tkaniny jutowej. Dodatkowo staramy się inspirować konsumentów do późniejszego, samodzielnego wykorzystania opakowań do stworzenia niebanalnych zabawek DIY dla pupila.

4T0A9608

W ramach drugiego filaru obiecujemy dbać o to, by wszyscy pracownicy naszej organizacji odnajdywali w niej satysfakcję, czuli się doceniani i wartościowi, będąc nie tylko specjalistami w swoim fachu, ale również członkami wyjątkowej społeczności. Zależy nam na tym, by efektywnie pracując, zachować pożądany balans między życiem zawodowym a prywatnym i w tym wspieramy także naszych pracowników.

Wreszcie, w trosce o naszą planetę, zobowiązujemy się do dbałości o jak najmniejszy ślad węglowy w procesie produkcji i dystrybucji naszych wyrobów. By przekuć założenia w konkretne działania, we Francji powstał odrębny zespół, którego misją jest weryfikacja absolutnie wszystkich naszych produktów pod kątem zgodności z zasadami wytwórstwa ekologicznego. Ten rygorystyczny filtr zakłada m.in. używanie surowców pochodzących z recyclingu i/lub nadających się do recyrkulacji, maksymalną redukcję opakowań i utrzymanie produkcji we Francji i innych krajach europejskich. 

To są założenia Państwa strategii. Chciałbym dopytać: jak chcą być postrzegani jako firma na rynku?

Chcemy jawić się w świadomości naszych partnerów i konsumentów jako marka ekspercka, oferująca zwierzętom i ich właścicielom najlepsze rozwiązania dla zdrowego żywienia i codziennej aktywności pupili, które umożliwiają im harmonijny rozwój wśród kochających opiekunów. Punktem wyjścia dla utrzymania tego celu jest otwartość na wyzwania i uważność na dynamiczne zmiany zachodzące w branży, a zwłaszcza czujna obserwacja rynku pod kątem zmieniających się potrzeb i oczekiwań oraz gotowość, by na nie celnie odpowiadać. Staramy się tworzyć różnorodne produkty uwzględniające cały wachlarz potrzeb różnych gatunków zwierząt, nie zapominając przy tym o społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonym rozwoju. Profil ekspercki zobowiązuje do ciągłego uzupełniania wiedzy branżowej i doskonalenia umiejętności równolegle w wielu obszarach, czego z otwartością i radością się podejmujemy. U podstaw tworzenia wartościowych produktów leży także dbałość o kulturę organizacyjną i dobrostan wszystkich pracowników. Współpraca między francuską centralą oraz filiami polską i włoską pozwala nam wyzwolić efekt synergii, który wspiera naszą kreatywność w generowaniu pomysłów i projektowaniu rozwiązań dla rynku zoologicznego. 

4T0A9646

Czy rok 2020 był dobry dla Państwa pod względem sprzedaży?

Chyba nie ma w branży firmy, dla której ubiegły rok był zły pod względem sprzedażowym. Mógłbym powiedzieć, że był nawet bardzo dobry. Miało to również negatywne skutki, bo nas również dotknęła klęska urodzaju polegająca na brakach towarowych. Pomimo bardzo dobrych wyników sprzedażowych pozostał niedosyt związany z przerwanymi łańcuchami dostaw i niestety w wielu kategoriach produktowych wciąż nie jesteśmy w stanie w pełni usatysfakcjonować naszych klientów. Liczę na to, że ta sytuacja unormuje się w ciągu kilku miesięcy. 

Wróćmy na moment do tego okresu. Jest rok 2020, rząd wprowadza restrykcje, na rynku panuje niepokój. Z punktu widzenia biznesu to są realne utrudnienia. Jak to wówczas wpłynęło na podejmowane decyzje, plany i przyjętą strategię?

Rzeczywiście, sam początek był dość trudny ze względu na zamknięcie możliwości sprzedaży. Niespodziewanie i nagle nakładane obostrzenia istotnie utrudniały płynne prowadzenie biznesu. Ze względu na naszą dość intuicyjną i szeroko dostępną platformę zakupową B2B szczęśliwie nie odczuliśmy wyraźnego spadku zamówień spowodowanych przez zamknięcie zespołu sprzedażowego w domach. Niewątpliwie natomiast każdy z nas indywidualnie, i globalnie jako organizacja, zaczęliśmy bardziej zwracać uwagę na swoje zdrowie i patrzeć w przyszłość przez filtr większej troski o nie. Idąc w tym kierunku, zintensyfikowaliśmy prace nad przebudowaniem oferty w taki sposób, aby nasze produkty nie przyczyniały się do degradacji planety. 

Kiedy możemy spodziewać się nowych produktów w Państwa ofercie? Nad czym Państwo pracują?

Aktualnie naszym priorytetem jest zrównoważony, odpowiedzialny rozwój, dyktowany nie tylko potrzebami zwierząt i ich właścicieli, ale również koniecznością współdziałania na rzecz ochrony planety. Z pewnością można oczekiwać, że w asortymencie Zolux pojawi się wkrótce więcej bio przysmaków i innowacyjnych akcesoriów stworzonych w nurcie eko. Również druga nasza marka obecna na polski rynku – Laboratoire Francodex – wzbogaca się o ekskluzywne bio kosmetyki czy roślinne karmy uzupełniające dla czworonogów. Ponadto, w dalszym ciągu będziemy rozwijać naszą kolekcję legowisk, drapaków i innych zwierzęcych akcesoriów w jakości premium, które nie tylko gwarantują komfort zwierzęciu i wygodę użytkowania jego opiekunowi, ale także stanowią niebanalny, dekoracyjny element wystroju wnętrza. 

zolux1 s8

Chciałlbym na koniec wybiec nieco w przyszłość. Jakie są najważniejsze plany na rozwój firmy w najbliższych pięciu latach?

Z uważnością obserwujemy nasze bliższe i dalsze otoczenie biznesowe. Blisko współpracując z naszymi klientami, chcemy być jednocześnie jeszcze bliżej konsumenta i jego dynamicznie zmieniających się potrzeb. Dążymy do tego, by móc szybciej reagować nie tylko na ewoluujące trendy, ale również na wszelkie niespodziewane wydarzenia mające istotny wpływ na środowisko naszej pracy. Tego nauczyła nas pandemia. Z pewnością w Polsce powstanie nowy magazyn – jesteśmy w końcowej fazie jego projektowania. Obserwacja potrzeb odbiorców naszych produktów skłania nas także do refleksji nad uruchomieniem lokalnej produkcji. Rozwijamy się również jako organizacja, przyjmując w nasze szeregi kolejnych młodych specjalistów, którzy dostarczają nam świeżych pomysłów napędzających nasze kolejne projekty.   

Podziel się:

Spis treści

Najnowsze:

Cats Best – Dobra Marka 2021

Dobra Marka – Jakość, Zaufanie, Renoma to organizowany od dwunastu lat ogólnopolski program promocyjny, który ma na celu wybór najlepszych, cieszących się największym zaufaniem i renomą