Strona główna Magazyn Warto wiedzieć Wyposażenie wnętrza sklepu zoologicznego
0

Wyposażenie wnętrza sklepu zoologicznego

Wyposażenie wnętrza sklepu zoologicznego

W dobie rosnącej na rynku konkurencji wyposażenie placówek handlowych zyskuje na znaczeniu, mając realny wpływ zarówno na wartość przeciętnego koszyka zakupowego, jak i na frekwencję odwiedzających ją gości. Nowoczesne, dobrze dobrane wyposażenie może być właśnie tym elementem, który ostatecznie zdecyduje o przewadze konkurencyjnej danego sklepu zoologicznego nad innymi. Dzisiejszy rynek oferuje w tym zakresie wiele ciekawych rozwiązań

Patryk Pawłowski

Dlaczego dobór odpowiedniego wyposażenia jest szczególnie ważny dla sklepu zoologicznego? Przede wszystkim dlatego, że klienci przenoszą swoje doświadczenia zakupowe wyniesione z innych branż na konkretne oczekiwania, a dla wielu zoologicznych placówek rewolucja w aspekcie wyposażenia jest wciąż pieśnią przyszłości. Dlatego właśnie wyposażenie sklepu stanowi w naszej branży pole oferujące duży potencjał do uzyskania przewagi konkurencyjnej, mogąc bardzo wyraźnie odróżnić dany lokal spośród innych obecnych w okolicy.

Inwestycja w wyposażenie sklepu jest ponadto naturalnym kierunkiem rozwoju każdej placówki handlowej. Rozwiązania obecne w tym zakresie na rynku wynikają ze zmian, jakie zachodzą w nowoczesnym podejściu do handlu, mając ścisły związek z faktem, że współczesna gospodarka wymusza na podmiotach wzrost efektywności. Właściciel sklepu musi podejmować działania, mające na celu maksymalne przyspieszenie rotacji towarów, znajdujących się w jego ofercie poprzez wpływanie na liczbę gości odwiedzających sklep oraz wartość koszyka zakupowego. Z pomocą przychodzi mu wiele technik sprzedażowych, na które przypada szereg rozwiązań w zakresie wyposażenia sklepu.

Techniki wsparcia sprzedaży a wyposażenie sklepu

Up-selling, czyli sprzedaż produktów droższych, ale lepszej jakości. Sprzedaż takich produktów w metodzie samoobsługowej wymaga zaprezentowania ich obok siebie oraz wyjaśnienia klientowi, jakie korzyści zostaną mu zapewnione dzięki takiemu wyborowi. Do tego celu warto wykorzystać np. stojaki ekspozycyjne z miejscem zaprojektowanym na zaprezentowanie informacji w formie tekstu czy grafiki. Do skutecznego up-sellingu świetnie sprawdzają się również wszystkie rozwiązania asortymentowe, które dają wrażenie ekskluzywności, jak np. regały ze szklaną gablotką czy własnym oświetleniem. Na rynku można znaleźć również wiele nowoczesnych rozwiązań, które świetnie się tu przydadzą, jak np. ekspozycje wyposażone w technologie cyfrowe i led, a nawet tzw. infokioski. Korzystając z nich, wyróżnimy lepsze i droższe produkty spośród reszty asortymentu, zapewniając jednocześnie sklepowi nowoczesny, luksusowy charakter.

Cross-selling, nazywany czasem sprzedażą krzyżową, polega na odpowiednim dopasowaniu dodatkowego produktu do tego, który w danym miejscu sklepu będzie głównym wyborem naszego klienta, a w efekcie sprzedaniu go. Przy tej technice odpowiednie, atrakcyjne z punktu widzenia kupującego, elementy wyposażenia są kluczowe. Na rynku możemy znaleźć wiele regałów specjalnie dopasowanych do metody cross-sellingowej, pozwalających w sugestywny sposób zaprezentować dodatkowe produkty. Mogą to być np. regały z zaprojektowaną ekspozycją boczną, ulokowaną na ich krótszych bokach, a także różnego rodzaju koszyki przypółkowe, idealne zwłaszcza przy mniejszych produktach.

Sprzedaż impulsowa – to bardzo silne narzędzie, wyrabiające w niektórych branżach nawet połowę całej sprzedaży. Sprzedaży impulsowej podlegają nie tylko klienci, którzy zdecydują się wejść w głąb sklepu, ale także ci, którzy znaleźli się w lokalu przypadkiem lub przyszli tylko na rozeznanie. Dlatego nie należy lekceważyć tej techniki. Zazwyczaj wykorzystuje się ją na ostatnim etapie procesu sprzedaży, czyli przy kasie. Oczekiwanie przy kasie to moment, w którym klient podjął już decyzję o zakupie. Oznacza to, że prawdopodobnie będzie skłonny dobrać jakiś produkt, jeśli zostanie dla niego dobrze wybrany i odpowiednio zaprezentowany. Jakie produkty oferować? Wysokomarżowe i jednocześnie niezbyt drogie – by klient był skłonny podjąć decyzję na zasadzie impulsu. W jaki sposób je prezentować? Oczywiście kluczowa jest strefa kasy i sama lada – to jedno z najważniejszych miejsc każdego sklepu. Musi wywierać ogólne dobre wrażenie, by nie odstraszać klienta, a także powinna być wyposażona w ekspozytory produktów, znajdujące się na wyciągnięcie ręki – tak, by klient mógł sięgnąć po nie bez żadnego wysiłku. Jednocześnie powinna być zaprojektowana w taki sposób, by maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń – strefa kasy ma ogromny potencjał sprzedażowy i nie można sobie pozwolić na jego marnowanie. Warto zadbać zarówno o ekspozycję towarów impulsowych na linii wzroku klienta, jak i niżej – na przedniej ścianie lady, gdzie często, chcąc maksymalnie wykorzystać jej powierzchnię, stosuje się wąskie półki o kaskadowym układzie. Jeżeli w sklepie mamy dla gości koszyki zakupowe, dobrze zaprojektowana lada powinna być wyposażona w miejsce, na które można je odstawić przy podejściu do kasy. Zapewni to naszym klientom poczucie komfortu – nie będą musieli zastanawiać się, co zrobić z koszykiem, za to będą musieli coś zrobić z wolnymi rękoma, co pozytywnie wpłynie na sprzedaż impulsową.

Decydując się na wprowadzenie do sklepu nowych elementów wyposażenia, warto skorzystać z oferty firm profesjonalnie zajmujących się towarowaniem placówek handlowych w tym zakresie. Posiadają one sprawdzone rozwiązania projektowane z myślą o poszczególnych technikach sprzedażowych, które zapewnią nam wysoką efektywność przeprowadzania klienta przez proces sprzedaży, a także pozwolą wyróżnić nasz sklep spośród konkurencji.


Marcin Gołębiewski , Sklep zoologiczny Ocean

Każdy sklep jest inny, dlatego bardzo istotną sprawą jest odpowiednie rozmieszczenie i ustawienie regałów czy głównej lady oraz podjęcie decyzji, czy sklep będzie samoobsługowy, czy większość towarów będzie sprzedawanych zza lady.

W moim sklepie postawiłem w dużej mierze na samoobsługę. Są koszyki, gdzie klient może sam wybrać towar, dotknąć go i poczytać etykiety, przez co czas przebywania w sklepie zwiększa się o kilka minut, co w rezultacie powoduje zwiększone zakupy. Gdy już klient wybierze towar, udaje się do ogromnej podświetlanej lady kasowej, na której umieszczone są drobniejsze rzeczy oraz przysmaki dla psów i kotów. Następnym elementem jest wyposażenie sklepu w metalowe regały, na których umieszczony jest towar. Mają one regulowane półki, gdzie w każdej chwili można zmienić ustawienie towaru lub

(0)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *