Strona główna Magazyn Marketing Wygląd to nie wszystko – komunikacja marketingowa w sklepie zoologicznym Część 2
0

Wygląd to nie wszystko – komunikacja marketingowa w sklepie zoologicznym Część 2

Wygląd to nie wszystko – komunikacja marketingowa w sklepie zoologicznym  Część 2

Nawet najlepiej zaaranżowany sklep nie będzie przynosił zysków, jeśli nie trafią do niego klienci. Podejmując się reorganizacji placówki handlowej warto pamiętać, że wygląd to nie wszystko. Visual merchandising jest jedynie jednym z wielu narzędzi promocji. O czym nie można zapomnieć, kiedy sklep jest już zaaranżowany? Jakich działań nie powinno zabraknąć w komunikacji marketingowej sklepu? W tej części przybliżone zostaną w pełni DARMOWE działania OFFLINE

Mateusz Karatysz, redaktor naczelny

Poprzednia część artykułu poświęcona została w dużej mierze darmowym narzędziom komunikacji marketingowej w Internecie. Omówione zostały: strona www, mapy Google, pozycjonowanie, e-mail marketing, media społecznościowe oraz aktywność na forach.

E-marketing to jeden z aspektów zintegrowanej komunikacji marketingowej. Kolejnymi równie istotnymi – będącymi w zasięgu sklepów zoologicznych – są wszystkie te działania, które można zorganizować w obrębie placówki sprzedażowej. Dotyczy to na równi organizowania eventów, sprzedaży osobistej, jak i promocji sprzedaży oraz materiałów POS.

Porady specjalistów

Angażowanie specjalistów w budowanie lepszych relacji z klientami sklepu to działanie, które zyskuje na popularności. W sklepach zoologicznych odbywa się ono poprzez organizowanie cyklicznych spotkań np. z behawiorystami, dietetykami etc., które dla właścicieli zwierząt są darmowe.

Event ze specjalistą to szansa dla niego samego na pozyskanie nowych klientów, tak samo, jak i dla sklepu, który ponadto może zyskać uznanie w oczach stałych klientów. Praktyka pokazuje, że darmowe spotkania ze specjalistami cieszą się dużą popularnością, a wieść o nich szybko się rozchodzi pomiędzy właścicielami zwierząt.

Organizując tego typu event warto skorzystać np. z Facebooka, gdzie można zorganizować wydarzenie lub stworzyć post z informacją o najbliższym spotkaniu. Ważne, by liczba miejsc na spotkaniach ze specjalistami była ograniczona. Chodzi o to, żeby w trakcie spotkania nie pojawiło się w sklepie zbyt wielu ludzi ze zwierzętami, ale również o to, by wszyscy, którzy się zgłoszą, mieli możliwość skorzystania z porady. Zła organizacja może skutkować negatywnymi opiniami, a przecież nie o to chodzi.

Dni tematyczne

Kolejnym rodzajem eventu mogą być dni tematyczne. Tego typu wydarzenia warto wprowadzić na stałe do kalendarza aktywności marketingowych i komunikować je klientom z większym wyprzedzeniem.

Pomysły na dni tematyczne przynosi sama branża. To np. dni psa, kota, spotkania właścicieli konkretnych ras psów, czy przetestowane przez jeden ze sklepów spotkania przy kawie.

Eventy masowe

Sklepy, które posiadają doświadczenie w organizacji eventów na mniejszą skalę i chcą spróbować stworzyć wydarzenie, które swoim zasięgiem wyjdzie poza bliskie otoczenie, mogą spróbować swoich sił w eventach masowych.

Organizacja takiego wydarzenia wymaga jednak znajomości przepisów oraz wymaga spełnienia szeregu wymogów formalnych. Przed rozpoczęciem przygotowań warto zatem zastanowić się, czy dany event będzie stanowił imprezę masową w rozumieniu ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. 

Sklepy, które nie czują się mocne w przeprowadzaniu tego typu wydarzeń, mogą spróbować stać się częścią tych organizowanych przez innych. Wystarczy spotkać się z organizatorem i zaproponować mu pomysł na uzupełnienie eventu o działania skierowane do właścicieli zwierząt.

Masowe wydarzenia to szansa dla sklepu na dotarcie do szerokiej grupy klientów spoza najbliższej okolicy, w której funkcjonuje placówka zoologiczna.

Materiały POS

Kolejnym z narzędzi zintegrowanej kampanii marketingowej sklepu powinny być materiały POS. Są to wszystkie środki reklamy wykorzystywane w miejscu sprzedaży, m.in.: displaye, witryny, standy, listwy informacyjne na półkach, wobblery (poruszające się elementy wystające z półki). To również drukowane materiały informacyjne, takie jak broszury czy ulotki.

Zaletą samą w sobie materiałów POS jest fakt, że są one dostarczane przeważnie przez przedstawicieli handlowych firm, których produkty sprzedaje sklep. Materiały POS pozwalają klientowi lepiej zorientować się w ofercie, ale przede wszystkim dostarczają bodźców do zakupów, np. poprzez czytelne oznakowanie promocji czy wyprzedaży.

Promocje i wyprzedaże

Nieprawdziwe jest przekonanie, że promocji w sklepie należy unikać jak ognia. Raport przygotowany przez agencję Open Research – Shoppers’ Perspective 2017 – pokazuje, że w Polsce aż 8 na 10 kupujących korzysta z promocji cenowych. Błędem byłoby zatem pozbawiać sklepu dodatkowych obrotów, jakie potrafią wygenerować promocje.

Według danych Open Research ulubioną promocją Polaków są obniżki cen produktów, które wskazało aż 51% badanych. Na 2. pozycji uplasowała się większa liczba produktu w tej samej cenie (33% badanych) oraz bon do wykorzystania na kolejne zakupy (32% badanych). Równie wysokim odsetkiem popularności cieszą się jeszcze akcje 1+1 (30% badanych) oraz karta lojalnościowa bądź punkty przy zakupie (30% badanych).

Z kolei najmniejszą popularnością według badanych cieszą się konkursy z nagrodami za zakup produktu (9%), drobny upominek za zakup powyżej określonej kwoty (14%) oraz zbieranie naklejek w celu uzyskania nagrody (16%).

Zaprezentowane narzędzia to przykłady gotowych rozwiązań, które warto zaimplementować w sklepie zoologicznym.

(36)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *