Strona główna Magazyn Marketing Witryna sklepowa z pomysłem cz. 4
0

Witryna sklepowa z pomysłem cz. 4

Witryna sklepowa z pomysłem  cz. 4

Niektóre badania wskazują, że klient zaintrygowany witryną potrafi poświęcić od 3 do 8 sekund na zapoznanie się z jej aranżacją. To dokładnie tyle czasu, ile potrzebuje człowiek, by wyrobić sobie zdanie na temat drugiej osoby. Co z tego wynika? Witryna sklepowa w procesie sprzedaży może być ważniejsza od samego sprzedawcy

Mateusz Karatysz

W zasadzie stwierdzić można, że to właśnie witryna sklepowa jest pierwszym sprzedawcą. Zaniedbana potrafi skutecznie odstraszyć potencjalnego klienta, nie dając mu szans na wydanie pieniędzy w Twoim sklepie. Dobrze przygotowana jest niczym myśliwy, który poluje na niczego nieświadomych przechodniów. To porównanie nie jest nadużyciem, ponieważ większość naszych decyzji zakupowych podejmowana jest pod wpływem impulsu, dlatego tak ważne jest, by wystawa wywoływała pozytywne emocje.

Fundamentalny błąd popełniany przez sklepy zoologiczne polega na tym, że witryna sklepowa po otwarciu placówki przechodzi w zapomnienie i zaczyna żyć własnym życiem. Kto z nas mając do wyboru sklep z biżuterią, gdzie produkty prezentowane są w idealnie oświetlonej witrynie wejdzie do jubilera, którego szara witryna pozaklejana jest ręcznie pozapisywanymi kartkami rozmaitej treści (bez krzty punktowego oświetlenia)?

Visual merchandising cd.

W marcowym wydaniu „Rynku Zoologicznego” zaprezentowałem kwestie związane z aranżacją wnętrza sklepu, sklepowej półki oraz rolą materiałów POS. Zgodnie z przyjętym wtedy założeniem, witryna sklepowa – jako istotny element visual merchandisingu – omówiona zostaje z osobna.

W dalszej części materiału poruszę następujące kwestie:

  1. Rodzaje witryn sklepowych
  2. Oświetlenie
  3. Rodzaje wystaw i aranżacji
  4. Cykliczność zmian

Wybierz rodzaj witryny

Witryna w każdym sklepie pełni tę samą rolę – to łowca, który poluje na przechodniów i robi to bez żadnego udziału pracowników sklepu! Bardzo często rodzaj okna sklepowego, jakim dysponuje właściciel, przyjmowany jest bezrefleksyjnie z całym dobrodziejstwem inwentarza. Dobrze jest zatem przed podjęciem ostatecznej decyzji o wynajmie sklepu spojrzeć na okno i zastanowić się, jakie możliwości wystaw i aranżacji ono daje. Do najczęściej spotykanych rodzajów witryny należą:

  1. witryna otwarta – jest transparentna w takim stopniu, że widać przez nią całe wnętrze sklepu. W przypadku dobrze zaaranżowanych sklepów ich wnętrze może pełnić rolę pełnej wystawy, np. w salonach samochodowych. W zoologii witryny otwarte stosowane są najczęściej przez sieci zoologiczne ulokowane w galeriach handlowych. Mimo to ich witryny otwarte posiadają aranżacje,
  2. witryna półotwarta – posiada ściankę (tło) oddzielającą zawartość wystawy od wnętrza sklepu. Wysokość ścianki nie odcina sklepu od dostępu do światła słonecznego, a także wzroku przechodniów. W tego typu wystawach prezentowane są najczęściej żywe zwierzęta albo produkty o niewielkich gabarytach,
  3. witryna zamknięta – oddziela wnętrze sklepu od wystawy w sposób całkowity. Nie dopuszcza światła dziennego, ale daje możliwość przygotowania bardzo rozbudowanej aranżacji,
  4. witryna sponsorowana – jest to specyficzna forma witryny, charakterystyczna dla zoologii, gdzie okna wystawowe zaklejone są folią One Way Vision, która umożliwia oglądanie z zewnątrz nadrukowanej grafiki, pozwalając jednocześnie na dopływ światła dziennego do wnętrza sklepu.

Decydując się na wybór sklepu, w którym witryna sklepowa jest już gotowa, należy zwrócić uwagę na trzy najważniejsze jej elementy:

  1. wielkość okna wystawowego,
  2. głębokość witryny,
  3. odległość prezentowanych produktów od odbiorcy.

Wpływają one bezpośrednio na rodzaj oświetlenia, jakie powinno się znaleźć w witrynie.

Jak oświetlić?

Żadna witryna sklepowa nie może się obejść bez oświetlenia. W przypadku sklepów zoologicznych najlepszym rozwiązaniem będzie światło punktowe typu spot, które ukierunkowuje uwagę klienta na mocne strony zaaranżowanej wystawy. Daje również szansę na zbudowanie pierwszego planu oraz tła całej wystawy.

Podstawowe pytania, jakie mogą się zrodzić podczas przygotowania oświetlenia, dotyczą mocy światła oraz jego temperatury.

Temperatura

Wybór zależy ostatecznie od oświetlanych towarów i charakteru prezentacji. Zimne barwy powyżej 4000 K sugerują świeżość i dynamizm, ciepłe światło około 3000 K sprawia wrażenie żywych kolorów, a 2700 K tworzy przytulną atmosferę[1]. Należy również pamiętać, że światło zarówno o ciepłej, jak i zimnej barwie zmieni kolor wystawianych produktów. Jedynie neutralne jest to o temperaturze 5600 K – z takim światłem spotykamy się w południe na bezchmurnym niebie.

Moc światła

Zależność pomiędzy mocą oświetlenia a wielkością wystawy prezentuje poniższa grafika[2].

witryna1

Wystawy i ich aranżacje

Jeśli wiemy już, na jakim rodzaju witryny będziemy pracować oraz jesteśmy w stanie dobrać światło odpowiednie do prezentowanych towarów czas na decyzję dotyczącą rodzaju wystawy oraz sposobu aranżacji produktów. Pamiętając, że w zoologii pracujemy nie tylko z produktami, ale również z żywymi zwierzętami możemy spróbować stworzyć jedną z przedstawionych wystaw:

  1. masową – na wystawie prezentujemy możliwie najszerszy asortyment produktowy dostępny w sklepie,
  2. towarową – zmniejszamy liczbę produktów, by móc skorzystać z rekwizytów, które pozwolą na lepsze wyeksponowanie produktów,
  3. żywą – zamiast produktów eksponujemy na niej żywe zwierzęta,
  4. dekoracyjną – główną część wystawy stanowi dekoracja, produkty i/albo zwierzęta są w nią wkomponowane,
  5. okolicznościową – dopasowujemy wystawę do okresów świątecznych (Boże Narodzenie, Światowy Dzień Kota, Dzień Psa, itd.), wkomponowując w nią produkty i/albo zwierzęta.

Uporządkowanie produktów na wystawie może przyjąć jedną z poniżej prezentowanych kompozycji[3].

witryna2

Jak często zmieniać wystawę?

Każdy obraz, który pojawi się przed naszymi oczami kilkanaście razy, w końcu spowszednieje. Naszą uwagę najsilniej przyciągają nowości, które widzimy po raz pierwszy. Korzystając z tej zasady powinniśmy pamiętać, by minimum dwa razy do roku zmienić wystawę w witrynie. Zwłaszcza w okresie Bożego Narodzenia, kiedy ludzie chętniej wydają pieniądze w miejscach, których wystrój kojarzy się z „magią świąt”. O częstszej zmianie aranżacji należy pomyśleć wtedy, gdy sklep zlokalizowany jest w miejscu o dużym nasileniu ruchu.

2

 

 

 

 

 

 

 

 

Witryna sponsorowana

3

 

 

 

 

 

 

 

 

Witryna półotwarta

1

 

 

 

 

 

 

 

 

Witryna otwarta

[1] Dobre cechy oświetlenia witryn sklepowych, http://www.lednews.pl.

[2] R. Nowacki, Reklama. Podręcznik, Warszawa 2006, s. 143.

[3] Tamże, s. 147.

(769)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *