0

Trendy pet care w USA

Trendy pet care w USA

Podczas gdy sprzedaż produktów premium kontynuuje dynamiczny wzrost w USA, te ze średniej i ekonomicznej półki cenowej odnotowują spadki. To jednak nie koniec złych wiadomości dla koncernowych brandów

Tekst: Paula Flores, Head of Pet Care, Euromonitor International

Źródło: PETS International

Tłumaczenie: Mateusz Karatysz

 

Nowa normalność

Premiumizacja jest najbardziej rozpoznawalnym trendem na rynku jedzenia dla psów i kotów w Ameryce Północnej od przeszło dekady. Pomiędzy 2011 a 2016 r. rzeczywista wartość sprzedaży produktów premium wzrosła o 24%. W tym samym czasie wartość sprzedaży produktów ekonomicznych i ze średniej półki cenowej spadła kolejno o 6 i 2%.

Firma JM Smuckers stała się w sprzedaży jedzenia dla zwierząt jedną z ofiar tego trendu, ze swoim znaczącym udziałem w segmencie karm ze średniej i ekonomicznej półki cenowej, notując 6-pocentowy spadek w ciągu 3 miesięcy do czerwca 2016 r. W przeciwieństwie do takich firm, jak Mars i Nestlé, JM Smucker nie posiadał w tym czasie szerokiej oferty karm premium dla psów i kotów.

Nowa normalność

W segmencie produktów premium karmy dla psów i kotów odpowiadają za 2/3 ogólnej wartości sprzedaży, nie wliczając w to przysmaków. Oznacza to, że coraz większa grupa właścicieli zwierząt przekonując się do produktów najwyższej jakości nie wraca już do karm ekonomicznych, które charakteryzują się niższą jakością. W rezultacie kolejne obniżki cen nie przyniosą pożądanego efektu w postaci klientów sięgających po tańsze produkty (czyt. niższej jakości).

Niskie zagrożenie ze strony marek własnych

Marki premium mogą ponadto skorzystać z dwóch pozytywnych bodźców. Po pierwsze, kategoria karm premium i ze średniej półki cenowej w USA nie została skanibalizowana przez marki własne w tym samym stopniu, jak w Europie Zachodniej. Dla porównania udział marek własnych w sprzedaży karm ekonomicznych wyniósł w 2015 r. 42%, podczas gdy dla średniej półki cenowej było to 14%, a w Europie Zachodniej 18%.

Korzyści z bycia poza trendem

Po drugie, segment ekonomiczny charakteryzuje się stosunkowo niewielką dynamiką w zakresie tworzenia nowych produktów, co jest korzystne dla zdobywających rynek marek premium, ale również wydaje się dobrodziejstwem dla starszych marek ekonomicznych, które są dzięki temu stosunkowo mało zagrożone ze strony nowych podmiotów na swojej półce cenowej.

W przeciwieństwie do segmentu premium, skumulowany udział sprzedaży koncernów Mars i Nestlé na średniej półce cenowej wzrósł nieznacznie w latach 2011-2015 do 67%. W segmencie ekonomicznym udział rynkowych liderów w USA (Nestlé i Smucker) wzrósł w tym okresie z 50 do 55%.

Średnia półka cenowa odnotuje wzrosty?

Prognozy wskazują, że całkowita wartość sprzedaży karm ekonomicznych dla psów i kotów w USA może spaść o 6% w latach 2016-2021, natomiast trend dla produktów ze średniej półki cenowej ma się odwrócić i osiągnąć wzrost 4% w tym okresie. Wynika to w pewnej mierze z faktu, że część mniej zamożnych millenialsów nie będzie w stanie przejść z produktów ekonomicznych do premium, zwracając się w stronę średniej półki cenowej. Mimo to prognozy dla kategorii premium są bardzo optymistyczne i zakładają wzrost o 18% w latach 2016-2021, choć to nadal produkty ekonomiczne i średniej jakości stanowią wartościowo największą część sprzedaży karm dla zwierząt.

Źródło: Euromonitor International

(198)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *