Strona główna Badania Jakie są powody czytania „Rynku Zoologicznego”
0

Jakie są powody czytania „Rynku Zoologicznego”

Już po raz kolejny swoją opinię na temat prasy branżowej wyrazili producenci, dystrybutorzy, hurtownie oraz osoby zarządzające sklepami zoologicznymi. Wyniki tegorocznego badania nie pozostawiają wątpliwości – magazyn „Rynek Zoologiczny” to najpopularniejsze pismo branżowe o tematyce zoologicznej w Polsce

Mateusz Karatysz, redaktor naczelny

Na przełomie maja i czerwca br. instytut badawczy Millward Brown już po raz kolejny przeprowadził badanie czytelnictwa prasy zoologicznej w Polsce. W tym roku pod lupę wzięte zostały tylko i wyłącznie czasopisma branżowe („Pet Market”, „Rynek Zoologiczny”, „Zoobiznes”, „Zoobranża” – kolejność alfabetyczna). Badanie odbyło się na próbie 200 firm z branży zoologicznej (producenci, dystrybutorzy, hurtownie, sklepy zoologiczne). Wyniki badania pokazują, że „Rynek Zoologiczny” jest najlepiej znanym czasopismem branżowym – zna go blisko 97% ankietowanych.

Dlaczego warto znać badania?

Badanie czytelnictwa prasy to jedna z niewielu analiz prowadzonych w branży zoologicznej w sposób cykliczny i usystematyzowany. Jej wyniki udostępniane są szerokiemu gronu czytelników zupełnie za darmo. Znajomość badań czytelnictwa ma dwie główne zalety: po pierwsze, zmniejsza niepewność, jaka towarzyszy podejmowaniu decyzji o ulokowaniu budżetu marketingowego w konkretne medium; po drugie, badania prezentują prognozy dotyczące rozwoju branży, a zwłaszcza poszczególnych jej kategorii, co w jasny sposób ułatwia podjęcie decyzji co do inwestycji w daną grupę asortymentową.

Cele badania

Badanie przeprowadzone przez instytut Millward Brown miało charakter business-to-business, tzn. zostało przeprowadzone z osobami decyzyjnymi, odpowiedzialnymi za zatowarowanie w sklepach zoologicznych oraz dyrektorami i właścicielami firm produkujących i dystrybuujących produkty dedykowane zoologii. Badanie zrealizowane zostało metodą wywiadu telefonicznego CATI. Generalnym jego celem było określenie pozycji miesięcznika „Rynek Zoologiczny” na tle innych pism branży zoologicznej oraz ocena pisma jako medium reklamowego. Spośród celów szczegółowych badania wskazać należy m.in.: określenie znajomości i czytelnictwa, ocenę zawartości merytorycznej „Rynku Zoologicznego”; ocenę strony internetowej magazynu oraz ustalenie nastrojów gospodarczych panujących wśród decydentów.

W niniejszym artykule zaprezentowano wyniki badania dotyczące oceny wersji papierowej oraz internetowej „Rynku Zoologicznego” oraz projektu edukacyjnego Akademia Rynku Zoologicznego.

Powody czytania „Rynku Zoologicznego”

Analiza powodów, dla których właściciele sklepów zoologicznych sięgają po „Rynek Zoologiczny” dostarcza wskazówek osobom, które odpowiadają za przygotowanie materiałów z ramienia firm reklamujących się na łamach pisma. Przede wszystkim badani za najważniejszy powód czytania „Rynku Zoologicznego” wskazali dostępność informacji o nowościach produktowych, w drugiej kolejności możliwość zorientowania się w aktualnych trendach. Przygotowując materiały prasowe należy zatem dołożyć wszelkich starań, by zawsze znalazły się w nich treści możliwe do zaprezentowania w rubryce „Nowości” oraz „Puls Branży”. Co ciekawe, dostęp do tych informacji oceniana jest wyżej niż do materiałów przygotowywanych przez specjalistów.

Atrakcyjność rubryk „Rynku Zoologicznego”

Według badanych najbardziej atrakcyjną rubryką są „Nowości”, które stanowią również główny powód, dla którego sięgają oni po „Rynek Zoologiczny”. Za drugą najatrakcyjniejszą rubrykę ankietowani uznali „Marketing”, a więc cykl materiałów edukacyjnych przybliżających narzędzia marketingu i promocji. Równie popularna okazała się rubryka „W obiektywie”, w której prezentowane są fotorelacje z wartych uwagi sklepów zoologicznych. Należy przy tym zauważyć, że redakcja „Rynku Zoologicznego” kładzie bardzo duży nacisk na dostarczanie informacji ze sklepów dla innych sklepów, również za pomocą rubryki „Raport z regionu”.

atrakcyjnosc-rubryk

Korzystanie z serwisów zoologicznych

Analizując parametr czytelnictwa serwisów internetowych pism branżowych należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na generalnie niski poziom czytelnictwa w Internecie. Najczęściej czytany serwis – rynekzoologiczny.pl przeglądany jest przez 40% ankietowanych, co oznacza, że aż 60% z nich w ogóle nie korzysta z wersji Internetowej. W przypadku kolejnych badanych serwisów czasopism branżowych udział osób, które w ogóle z nich nie korzystają jest jeszcze wyższy.

korzystaniezserwisow

Akademia Rynku Zoologicznego – uczestnictwo i ocena

Ostatnim omawianym parametrem jest jakość szkoleń z cyklu „Akademia Rynku Zoologicznego”. W projekcie udział wziął co trzeci badany właściciel sklepu zoologicznego. Badani poproszeni o ocenę projektu na pięciostopniowej skali, gdzie 1 oznacza zdecydowanie negatywną ocenę, a 5 zdecydowanie pozytywny stosunek ocenili projekt na 4,15. Wyniki pokazują jednoznacznie, że projekt oceniany jest jako dobry i należy go kontynuować.

W wydaniu wrześniowym omówione zostaną parametry prezentujące ocenę prasy branżowej jako medium reklamowego.

(78)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *