Strona główna Magazyn Marketing Promocje w sklepie zoologicznym? Tak. Ale jak?
0

Promocje w sklepie zoologicznym? Tak. Ale jak?

Promocje w sklepie zoologicznym? Tak. Ale jak?

Nieprawdziwe jest przekonanie, że promocji w sklepie należy unikać jak ognia. Raport przygotowany przez agencję Open Research – Shoppers’ Perspective 2017 pokazuje, że w Polsce aż 8 na 10 kupujących korzysta z promocji cenowych. Błędem byłoby zatem pozbawiać sklepu dodatkowych obrotów, jakie potrafią wygenerować promocje

Mateusz Karatysz, redaktor naczelny magazynu „Rynek Zoologiczny        

W Stanach Zjednoczonych nikt nie wyobraża sobie, by w Black Friday nie zrobić zakupów, korzystając z  promocji. Podobne nawyki zakupowe już dawno dotarły do Polski, chociaż nasz „czarny piątek” jest wciąż jeszcze ubogim krewnym tego amerykańskiego. Wyjątkiem były tu w zeszłym roku Lidl i Biedronka. W tym pierwszym dyskoncie przeceny na asortyment RTV i AGD osiągnęły nawet 70%, w Biedronce większość towarów przeceniono o 23%.

A przecież klient w Polsce – co pokazują badania – jest wciąż zorientowany przede wszystkim na cenę. Według badania Shoppers’ Perspective 2017 „łowcy okazji” i „porównujący ceny” łącznie z klientami poszukującymi dobrych produktów w dobrej cenie stanowią najliczniejszą kategorię skoncentrowaną właśnie na cenie.

Ulubione promocje

Według danych Open Research ulubioną promocją Polaków są obniżki cen produktów, które wskazało aż 51% badanych. Na drugiej pozycji uplasowała się większa ilość produktu w tej samej cenie (33% badanych) oraz bon do wykorzystania na kolejne zakupy (32% badanych).

Równie wysokim odsetkiem popularności cieszą się jeszcze akcje 1+1 (30% badanych) oraz karta lojalnościowa bądź punkty przy zakupie (30% badanych).

Z kolei najmniejszą popularnością według badanych cieszą się konkursy z nagrodami za zakup produktu (9%), drobny upominek za zakup powyżej określonej kwoty (14%) oraz zbieranie naklejek w celu uzyskania nagrody (16%).

Zaprezentowane dane to przykłady gotowych rozwiązań, które warto zaimplementować w sklepie zoologicznym.

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: Shopppers’ Perpective 2017

Sposób przedstawienia promocji

Równie ważny, co sam rodzaj promocji, jest sposób jej ukazania. Okazuje się, że ma on istotny wpływ na odczucia kupujących. Ci najchętniej sięgają po produkty w promocji, która zaprezentowana jest tak, by pokazać natychmiast poziom oszczędności, eliminując konieczność prowadzenia dodatkowych matematycznych przeliczeń.

W tej kwestii aż 64% badanych wskazało, że najbardziej zachęcający jest dla nich zapis, w którym stara cena została przekreślona, a obok zapisano nową. Równie popularny jest zapis z wykorzystaniem gratisu np. 3+1.   

Przedstawione dane dowodzą, że ten sam poziom promocji zapisany w rozmaitych wariantach generuje zupełnie inne odczucia klientów.

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: Shopppers’ Perpective 2017

Podsumowując:

Promocje w sklepie zoologicznym nie mogą być dziełem przypadku.

Po pierwsze, powinny być ograniczone czasowo;

po drugie, dotyczyć ograniczonej grupy produktów;

po trzecie – ich prowadzenie wymaga powtarzalności.

Tworząc promocję, należy również pamiętać o jej rodzaju – cenowe cieszą się największą popularnością; a także sposobie zapisu – klient powinien otrzymać wprost informację, ile zaoszczędzi dzięki promocji.

 

ZDANIEM EKSPERTA

Promocje w sklepach są potrzebne

dr Marek Borowiński, shop doctor, shopdoctor.pl

Promocja jest jednym z wielu narzędzi, z jakich powinien korzystać sklep. Konsumenci oczekują, że wchodząc do sklepu otrzymają prawidłowo wyeksponowane towary, ład przestrzenny oraz atrakcyjne promocje.

Nieprawdą jest, że klient przyzwyczajony do promocji przychodzi tylko po produkty promowane. Prawidłowo przeprowadzona promocja powoduje, że generujemy większy obrót na wybranej grupie produktów, ale również skłaniamy klienta do tego, by w czasie wizyty dokonał dodatkowych zakupów. By tak się stało, trzeba promocje umiejętnie planować – tzn. nie promujemy nagminnie produktów premium czy w cenach regularnych. Promocje stosuje się bardzo często dla produktów, które z natury rzeczy mają krótszy termin przydatności.

W piekarniach np. robimy cały kalendarz promocji na wybrany asortyment przez cały miesiąc. Klient dostaje taki harmonogram i wie, kiedy zaplanować swoje zakupy. Dzięki temu zaobserwowaliśmy wzrost sprzedaży promowanego chleba. Tym sposobem na promocji zarobiliśmy masą sprzedaży.

Produkty w zoologii również mają datę ważności. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wprowadzić na wybrane karmy happy hours np. promocja obowiązuje tylko do godziny 11:00.

Inną sprawę jest natomiast  techniczny sposób przeprowadzania promocji. Jeśli sklep komunikuje promocję czarną czcionką na czarnym tle nie można się dziwić, że nie przynosi ona efektu. Kody komunikacyjne w tym obszarze są oczywiste – łączymy czarną czcionkę z żółtym tłem albo białą z czerwonym.

 

(9)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Weź udział w konkursie Zoologiczne Rewolucje!

 

Celem Konkursu jest nagrodzenie właściciela, który przeprowadzi najlepszą rearanżację wnętrza swojego sklepu zoologicznego lub jego części, zgodnie z wytycznymi zawartymi w skrypcie przygotowanym przez dra Marka Borowińskiego, Shop Doctora i prowadzącego III edycję Akademii Rynku Zoologicznego.

 

Zwycięzca otrzyma wyjątkową nagrodę w postaci audytu Shop Doctora, o wartości 2500 zł!

  Zobacz szczegóły

(9)