Strona główna Magazyn Temat miesiąca Jak osiągnąć sukces na targach?
0

Jak osiągnąć sukces na targach?

Jak osiągnąć sukces na targach?

Sam udział w targach nie gwarantuje sukcesu. Jest to ciężka praca wymagająca kreatywności i zaangażowania osób odpowiedzialnych za realizację celów marketingowych w firmie. Chcąc czerpać maksymalne korzyści z aktywności wystawienniczej, należy precyzyjnie i szczegółowo zaplanować udział w targach, opracowując plan działania. Jak to zrobić i na co zwrócić uwagę?

Edyta Winiarska, kierownik projektu Pet Fair

Plan działania powinien zawierać ramy czasowe oraz podział kompetencyjny pomiędzy pracowników w zakresie wykonywania zamierzonych działań. „Plan obejmuje swoim zasięgiem nie tylko okres poprzedzający wyjazd na targi, ale również te dni, kiedy się odbywają, oraz czas bezpośrednio po ich zakończeniu. Z reguły działania poprzedzające udział w imprezie targowej planuje się najdalej z rocznym wyprzedzeniem”¹.

Głównym celem komunikacyjnym przed rozpoczęciem przedsięwzięcia jest przekazanie informacji, że firma będzie obecna na targach, tak aby przyciągnąć jak największą liczbę profesjonalnych zwiedzających. Ten cel ma zasadnicze znaczenie – jeżeli firma go nie zrealizuje, inwestowanie w targi będzie nieopłacalne. Dalej przedstawione zostaną najważniejsze działania marketingowe, które wystawca powinien podjąć przed rozpoczęciem wydarzenia:

  • poinformowanie aktualnych i potencjalnych klientów oraz mediów o swoim udziale w wydarzeniu;
  • opublikowanie informacji o uczestnictwie na profilu na Facebooku firmy;
  • rozesłanie mailingu bezpośredniego o udziale firmy w targach do odpowiednich grup docelowych (decydentów, urzędników państwowych, prasy, środowisk opiniotwórczych itp.);
  • wysłanie pisma zapraszającego do odwiedzenia stoiska do kluczowych klientów;
  • rozesłanie zaproszeń przekazanych przez organizatora;
  • zaproszenie klientów do odwiedzenia stoiska poprzez przedstawicieli handlowych;
  • dodanie w stopkach mailowych informacji o obecności na targach;
  • przesłanie do organizatora informacji o firmie i produktach wraz ze zdjęciami, które zostaną zamieszczone na stronie dedykowanej wydarzenia;
  • przygotowanie i poinformowanie o specjalnej ofercie dla zwiedzających własnymi kanałami informacyjnymi;
  • zamieszczenie na stronie informacji o udziale w targach (np. baner);
  • zamieszczenie reklamy w piśmie branżowym (informacja o udziale w targach
    i specjalnej ofercie).

Organizator na pewno zadba o promocję wydarzenia, trzeba jednak pamiętać, że wysyłając bezpośrednie zaproszenia, wystawcy dają zwiedzającym jasny i wyraźny sygnał: „będę tam – chcę się z wami spotkać i porozmawiać o ewentualnej współpracy”. Wystawca powinien podjąć szereg działań marketingowych już podczas samych targów, a także pamiętać o kluczowych elementach wystąpienia na targach. Poniżej zostaną przedstawione najważniejsze z nich:

  • przygotowanie atrakcji na stoisku (quizy, konkursy z nagrodami), które przyciągną klientów;
  • obsługa stoiska powinna być od razu rozpoznawalna przez klientów, np. przez charakterystyczny element stroju w kolorze kojarzonym z marką (większość osób
    w pierwszej kolejności kojarzy markę z kolorami);
  • natychmiastowa reakcja na zainteresowanie klientów ofertą (np. „Dzień dobry, widzę że są Państwo zainteresowani naszymi produktami. Bardzo chętnie przedstawię je bliżej” zamiast „za chwilę ktoś do Państwa podejdzie”);
  • przygotowanie formularzy, które w krótki i jasny sposób pozwolą szybko wypełniać dane o kliencie;
  • propozycja wspólnego zdjęcia z klientami, które później będzie można wykorzystać na firmowej stronie;
  • stoisko musi wyróżniać się na tle innych i przyciągać uwagę zwiedzających (dobrze wyeksponowane logo firmy, wykorzystanie firmowych kolorów oraz fontów);
  • najlepszy personel, wyselekcjonowany pod kątem umiejętności zawodowych oraz cech interpersonalnych, łatwo nawiązujący kontakt (na targach powinny być osoby decyzyjne, handlowcy, i te, które będą potrafiły odpowiedzieć na pytania techniczne i pytania mediów);
  • materiały informacyjne dostępne na stoisku (katalogi, broszury) zgodne z identyfikacją wizualną firmy;
  • stoisko nigdy nie może być puste!
  • gadżety ułatwiające odwiedzającym zapamiętanie firmy;
  • zamieszczenie zdjęć z targów na profilu na Facebooku firmy.

Mając na uwadze utrzymanie obecnych klientów oraz podtrzymanie ich lojalności do czasu następnych targów, konieczne jest utrzymywanie kontaktu z wystawcami
i zwiedzającymi nawet po zakończeniu imprezy. Oznacza to, że działania marketingowe nie kończą się ostatniego dnia wydarzenia targowego, ale powinny być kontynuowane także po jego zakończeniu. Najważniejsze z nich to:

  •  podziękowanie drogą mailową osobom, które odwiedziły stoisko wraz z dołączeniem oferty firmy;
  • zamieszczenie krótkiej relacji z targów wraz ze zdjęciami na witrynie internetowej firmy;
  • zamieszczenie zdjęć wraz z podziękowaniami za odwiedzenie stoiska na Facebooku;
  • kontakt telefoniczny w celu uzyskania informacji, czy zwiedzający jest zainteresowany ofertą firmy.

M. Gębarowski, Współczesne targi…, dz. cyt., 73.

(170)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Weź udział w konkursie Zoologiczne Rewolucje!

 

Celem Konkursu jest nagrodzenie właściciela, który przeprowadzi najlepszą rearanżację wnętrza swojego sklepu zoologicznego lub jego części, zgodnie z wytycznymi zawartymi w skrypcie przygotowanym przez dra Marka Borowińskiego, Shop Doctora i prowadzącego III edycję Akademii Rynku Zoologicznego.

 

Zwycięzca otrzyma wyjątkową nagrodę w postaci audytu Shop Doctora, o wartości 2500 zł!

  Zobacz szczegóły

(170)