Strona główna Magazyn Marketing Nie masz firmy w Mapach Google? Nie istniejesz!
0

Nie masz firmy w Mapach Google? Nie istniejesz!

Nie masz firmy w Mapach Google? Nie istniejesz!

Bliska lokalizacja oraz dostępność produktów w ofercie to jedne z kluczowych czynników wpływających na decyzję o wizycie w placówce handlowej. W cyfrowym świecie klienci najpierw poszukują informacji o firmach w Internecie, a dopiero później podejmują decyzje o formie zakupów. Jednym z najpopularniejszych narzędzi internetowych prezentujących lokalizacje firm są Mapy Google. Jak zaistnieć z wizytówką sklepu w popularnej wyszukiwarce? Czy można to zrobić za darmo?

Mateusz Karatysz

Wyszukiwarka Google to bezkonkurencyjne narzędzie służące poruszaniu się po cyfrowym świecie. W Polsce korzysta z niej aż 96,58% internautów (wg gs.statcounter.com – styczeń 2019). Pozycja lidera wydaje się zatem nie do naruszenia. Mimo to Google nie zwalania tempa i tworzy kolejne aplikacje, które mają ułatwić użytkownikom promowanie firm w sieci.

Jedną z kluczowych usług, która pozwala zaistnieć firmom na wirtualnej mapie miast jest Google Moja Firma – bezpłatne i intuicyjne w obsłudze narzędzie do zarządzania wizerunkiem firm.

Dzięki Google Moja Firma można za darmo stworzyć wizytówkę internetową firmy opartą na obecności w Mapach Google, prostej stronie internetowej, możliwości zamieszczania wpisów, wchodzenia z klientami w interakcje, prezentowania im galerii zdjęć czy informowania ich o aktualnościach.

Google Moja Firma to również wsparcie organicznego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania, o którym pisaliśmy w materiale Wygląd to nie wszystko – komunikacja marketingowa w sklepie zoologicznym cz. 1 („Rynek Zoologiczny”, grudzień 2018).  

Czym są Mapy Google?

Mapy Google to część usługi Google Moja Firma, która odpowiada m.in. za prezentację firm na wirtualnej mapie. Mapy służą potencjalnym klientom, by zlokalizować najbliższą interesującą firmę, wskazać najkrótszą/najszybszą drogę dojazdu, pełnią również rolę nawigacji, która jest w stanie poprowadzić zmotoryzowanych do punktu docelowego.

Dla przedsiębiorców jest to doskonałe narzędzie do wypromowania swojej firmy na tle konkurencji w określonej lokalizacji.

Jak założyć wizytówkę w Mapach Google?

Podobnie jak w przypadku Google Analytics, by stworzyć wizytówkę w Mapach Google, niezbędne jest posiadanie konta e-mail w domenie @gmail.com. Posiadając konto w Google zyskujemy dostęp do wielu narzędzi, w tym Google Moja Firma.

By utworzyć wizytówkę w Mapach Google należy wejść na www.google.com/intl/pl_pl/business/, a następnie:

  1. Wybrać opcję Dodaj jedną lokalizację
  2. Podać nazwę firmy
  3. Podać dane teleadresowe
  4. Wskazać za pomocą pinezki lokalizację firmy na mapie
  5. Określić obsługiwany przez firmę obszar działania
  6. Wybrać kategorię, która określa branże, w której działa firma
  7. Określić, jakie dane kontaktowe zostaną zaprezentowane klientom
  8. Zakończyć proces i zweryfikować firmę

Zanim wizytówka zostanie aktywowana, musi jeszcze przejść proces weryfikacji. Decydując się na weryfikację za pośrednictwem poczty w ciągu 2-4 tygodni otrzymamy od Google list z kodem, który musimy wpisać w odpowiednie miejsce w zakładce dotyczącej weryfikacji konta. Po podaniu kodu wizytówka zostanie aktywowana i będzie już można przejść do uzupełniania dodatkowych informacji o firmie.

Pozycjonowanie organiczne wizytówki

Podobnie jak strony www, tak i wizytówki w Google podlegają procesowi pozycjonowania. Ich dużą zaletą jest to, że wyświetlają się nad organicznymi wynikami wyszukiwania witryn, co sprawia, że obecność na wysokiej pozycji w wynikach Map Google jest bardziej wartościowa (analizując przez pryzmat zauważalności).

W przeszłości w Mapach Google wyświetlało się na pierwszej stronie do nawet 5 firm. Obecnie wyświetlanych jest do 3 wizytówek. Mniejszy dostęp do atrakcyjnej przestrzeni promocyjnej zwiększa presję na profesjonalizację prowadzenia wizytówek.

Jak wspomniano, wizytówka Google nie opiera się tylko i wyłącznie na pinezce w Mapach Google. To rozbudowane narzędzie, które wymaga ciągłej pracy nad wartościowymi treściami.

Uzupełnianie wizytówki

Podstawą dobrze przygotowanej wizytówki jest uzupełnienie jej we wszystkich dostępnych polach. Cześć danych, takich jak nazwa firmy czy adres zostały podane już w czasie zakładania konta. Są jednak takie, jak: godziny otwarcia, adres witryny www, dodatkowe usługi, opis prowadzonej działalności i oferowanych usług, które należy uzupełnić.

Ponadto wizytówka w Google umożliwia tworzenie galerii zdjęć, które mają coraz większy wpływ na jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.

Prowadząc wizytówkę warto skorzystać z nowej usługi, jaka została do nich dodana – wpisów,  podobnych do tych z mediów społecznościowych. Jak podaje samo Google: wpisy w Google Moja Firma pozwalają publikować informacje o wydarzeniach, produktach i usługach bezpośrednio w wyszukiwarce Google i Mapach Google. Dzięki wpisom Twoje aktualne materiały tekstowe, wideo i zdjęcia wyświetlą się klientom w wizytówce Twojej firmy w Google. 

Cykliczne prowadzenie wpisów zwiększa wiarygodność firmy, dostarcza również wartościowego contentu pomocnego w pozycjonowaniu organicznym.

Kolejnym ważnym aspektem prowadzenia wizytówki w Google Moja Firma jest korespondencja z klientami. Google daje możliwość interakcji z klientami poprzez wstawianie odpowiedzi do „Opinii” bądź za pomocą nowej opcji „Czat”.

Jeśli nie masz jeszcze swojej strony www, wizytówka w Google również daje taką możliwość. Przygotowanie strony jest bardzo intuicyjne, a większość materiałów, takich jak wpisy czy galeria ze zdjęciami pobierana jest do strony automatycznie z materiałów publikowanych w wizytówce na bieżąco. 

Zalety narzędzia Google Moja Firma

Niewątpliwie największą zaletą narzędzia Google Moja Firma jest jego darmowy charakter. Zostało ono rozbudowane, oferując szereg opcji pozwalających na lepsze zaprezentowanie firmy potencjalnym klientom. Nie jest to już tylko pinezka w Mapach Google, ale cały zestaw specjalistycznych narzędzi, które pozwalają osiągać rozmaite cele biznesowe, wspierając przy tym organiczne pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.

Ponadto dla osób, które chciałyby podnieść poziom swoich cyfrowych kompetencji, Google przygotowało program szkoleniowy Internetowe Rewolucje.

(19)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *