Strona główna Magazyn Wywiady Rok kończymy z dwucyfrowym wzrostem
0

Rok kończymy z dwucyfrowym wzrostem

Rok kończymy z dwucyfrowym wzrostem

„Z reguły początek października to weryfikacja wykonanych planów oraz ustalanie zadań na 2018 rok. Przekroczyliśmy zakładany wzrost rok do roku powyżej 10% – to duży sukces całej firmy, ale jak to bywa w koncernach, zawsze może być lepiej”. O działaniach promocyjnych zrealizowanych w bieżącym roku oraz produktach, które udało się wprowadzić mówi Jerzy Nieradzik, dyrektor sprzedaży w firmie Vitakraft CHOVEX


Rozmawia: Mateusz Karatysz
Dwa lata temu w czasie rozmowy z prezesem Vitakraft CHOVEX Jindřichem Mackowskim usłyszałem, że zmiany organizacyjne w firmie pozwolą zredukować koszty. Udało się?
Tak, udało się. Stworzenie jednego magazynu centralnego dla Polski, Czech i Słowacji nie tylko zredukowało koszty ogólne działalności, przede wszystkim te logistyczne. Zwiększyła się także rotacja towaru. W mojej ocenie była to logiczna decyzja biorąc pod uwagę rynek wewnątrzunijny.
Jaka jest obecnie w Polsce struktura sprzedażowa firmy?
Aktualnie w Polsce zatrudniamy 7 przedstawicieli handlowych, którzy pracują na terenie całej Polski. Ich praca jest dzisiaj wieloaspektowa. Coraz częściej zdarzają się ze strony sklepów zoologicznych prośby o optymalne zaplanowanie półki w konkretnym asortymencie tak, aby przynosiła ona największe efekty. Zadaniem handlowców nie jest jedynie sprzedaż, ale również dbanie o efektywność półki zarówno dla właściciela sklepu, jak i firmy Vitakraft. Dyskusje w tej materii często bywają pomiędzy nami burzliwe, ale bardzo efektywne. Nasza ekipa to doświadczony zespół w doradztwie z zakresu zarządzania półką. Ogromna praca całego działu handlowego daje nam szanse na uzyskanie coraz większych środków na działania promocyjne, które są zależne głównie od generowanego obrotu oraz strategii na kolejny rok.
Proszę powiedzieć, jakie konkretnie akcje promocyjne prowadziliście Państwo w tym roku?
Każdy nasz klient (mam nadzieję) zarówno ostateczny odbiorca, jak i właściciel sklepu otrzymał w tym roku próbki naszych produktów. To chyba najważniejsza ogólnopolska akcja promocyjna firmy Vitakraft. W 2017 r. przeznaczyliśmy dla klientów ponad 300 tys. sztuk różnego rodzaju próbek dla wszystkich gatunków zwierząt, dla których mamy produkty w naszej ofercie np. Treaties Cat Yums, Beef stick Cat, Dental, karmy Emotion czy Poesie.
Oczywiście oprócz samplingów Vitakraft był sponsorem międzynarodowych wystaw psów i kotów, braliśmy również udział w imprezach targowych.
Jaki konkretnie były to rodzaje promocji?
Zawsze kładziemy nacisk na top produkty oraz nowości, te ostatnie nie zawiodły naszych oczekiwań i szybko pojawiły się na liście najlepiej rotujących. Działania promocyjne przygotowujemy zarówno indywidualnie dla pojedynczych klientów, jak i dla zoologicznych sieci. Mamy również akcje dla ostatecznego odbiorcy, które można spotkać na sklepowych półkach w formie Menu +20% gratis lub Menu + Kracker gratis, albo nasz topowy Cat stick mini 3+1 gratis, podobnie Krackery 2+1. W przypadku Krackerów chciałbym się pochwalić ogromnym sukcesem sprzedażowym tej gamy produktów dla małych zwierząt i ataków, gdzie zabezpieczająca folia pozwoliła zredukować reklamacje praktycznie do zera.
Największy nacisk położyli Państwo chyba na markę Poesie?
Tak, to prawda. Poesia to nasz priorytet, ale już teraz możemy się chwalić wynikami. Wiele sklepów z obawą wprowadzało ten asortyment, jednak aktualna popularność produktu pozwala z optymizmem rozszerzać ofertę. Wprowadzamy właśnie dwa rodzaje multipaków, a niebawem nowe pozycje w saszetkach, gdzie pojawią się również wielopaki i dwie pozycje dla juniorów. W tej marce będzie się jeszcze wiele działo.
W ubiegłych latach wprowadzali Państwo na rynek bardzo wiele nowych produktów. Czy ten rok był pod tym względem podobny?
Ta różnorodność nie jest tak duża, jak w latach targów Interzoo. To właśnie na tę imprezę Vitakraft planuje z reguły dużo nowych produktów. Nie oznacza to jednak, że przespaliśmy cały rok. W każdej kategorii pojawiły się nowe produkty, możemy pochwalić się snakami dla psów np. Bonny bits, Happy lops, nową formułą witamin dla psów all dogs czy serią filetów rybnych oraz drobiowych. Dla kotów wprowadziliśmy z kolei mięsne filety oraz przysmaki Mininos.

Posiadają Państwo w tej chwili bardzo szeroki asortyment produktowy. Trudno byłoby mi jednak uwierzyć w to, że nie było w Państwa ofercie żadnej rotacji. Jakieś produkty zniknęły w tym roku z oferty?
Decyzja dotycząca centralnej obsługi 3 krajów wymagała od nas redukcji w liczbie jednostek magazynowych. Z 1400 produktów pozostało w naszej ofercie nieco ponad 800. Ponadto dwa razy w roku dokonujemy weryfikacji asortymentu, co pozwala nam optymalizować powierzchnię magazynową i sprawnie pracować z nowościami.
Choć do końca roku pozostał jeszcze przeszło miesiąc, chciałbym poprosić o wstępne jego podsumowanie.
Z reguły początek października to weryfikacja wykonanych planów oraz ustalanie zadań na 2018 r. Jesteśmy już po głównych ustaleniach. Przekroczyliśmy zakładany wzrost rok do roku powyżej 10% – to duży sukces całej firmy, ale jak to bywa w koncernach, zawsze może być lepiej, dlatego nadal kładziemy nacisk na efektywność sprzedaży i plany sprzedażowe oraz promocyjne jeszcze na ten rok. Mając na uwadze nowe pozycje, które pojawią się w tym roku, wzrost powinien być jeszcze wyższy. Muszę zaznaczyć, że ten rok, mimo wielu trudności pokazał, iż dysponujemy mocnym i zaangażowanym zespołem, który sprosta każdym wyzwaniom.
Czy może Pan zdradzić chociaż częściowo plany na rok 2018?
Jak każda osoba odpowiedzialna za sprzedaż skupiam się na tym, aby marka Vitakraft była znana każdemu posiadaczowi zwierząt w Polsce. Oczywiście mamy zaplanowanych kilka ważnych i dużych tematów na 2018 r., o których opowiadał jednak nie będę. Osobiście wolę niespodzianki, są zaskakujące. Zdarzają się nam oczywiście działania intuicyjne wymagające większego zaangażowania, które urozmaicają ofertę promocyjną i często przynoszą dodatkowe korzyści.
Na koniec proszę powiedzieć, jakie ma Pan wrażenia po tegorocznej edycji targów Pet Fair?
Na ten temat już chyba wszystko powiedziano. Jestem bardzo zadowolony z tegorocznej edycji i mam nadzieję, że formuła i zaangażowanie organizatorów oraz wystawców nie osłabnie.

(115)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Weź udział w konkursie Zoologiczne Rewolucje!

 

Celem Konkursu jest nagrodzenie właściciela, który przeprowadzi najlepszą rearanżację wnętrza swojego sklepu zoologicznego lub jego części, zgodnie z wytycznymi zawartymi w skrypcie przygotowanym przez dra Marka Borowińskiego, Shop Doctora i prowadzącego III edycję Akademii Rynku Zoologicznego.

 

Zwycięzca otrzyma wyjątkową nagrodę w postaci audytu Shop Doctora, o wartości 2500 zł!

 

Zobacz szczegóły

(115)