Strona główna Magazyn Warto wiedzieć Jak pomóc dobrać karmę do potrzeb psa
0

Jak pomóc dobrać karmę do potrzeb psa

Jak pomóc dobrać karmę do potrzeb psa


Wśród opiekunów psów stopniowo rośnie świadomość dotycząca prawidłowego żywienia pupila. Jednocześnie zwiększają się również oczekiwania z ich strony dotyczące zarówno asortymentu w sklepie zoologicznym, jak i kompetencji obsługi, z którą będą mogli porozmawiać o swoich potrzebach względem żywienia psa, co będzie pomocne przy wyborze odpowiedniej karmy

Agnieszka Cholewiak-Góralczyk

specjalista żywienia zwierząt w Fundacji Barfne Korepetycje

Jak doradzić?

Podstawą jest znajomość asortymentu sklepu. Trudno o dobrą poradę, gdy personel nie zna dokładnie oferowanych w sprzedaży produktów. Pracownicy powinni wiedzieć, jaki skład mają karmy, które mogą zostać zaproponowane klientom. Jakości karmy nie da się ocenić bez dokładnej analizy jej składu. Na samym początku listy składników znajduje się ten, którego w pokarmie jest najwięcej. Należy pamiętać, że pies to względny mięsożerca, co oznacza, że podstawę jego diety powinno stanowić mięso, a produkty roślinne mogą (nie muszą) stanowić niewielki udział w diecie. Dlatego listę składników powinno otwierać właśnie mięso. Nie zboża, nie produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego czy roślinnego. Dobre karmy mają precyzyjnie określone przez producentów składy (procent zawartości danego składnika, wyszczególnienie składników, opis elementów mięsnych np. wątroba wołowa, serca indycze, mięso z kurczaka). Świadomy klient będzie miał tę wiedzę i straci zaufanie do pracownika sklepu, który będzie proponował karmy z gorszym składem.

Wiele o jakości karmy powie nam też to, jakiego źródła węglowodanów użyto. Powinny one  pochodzić z warzyw i owoców, dopuszczalny jest udział ryżu, ale jego ilość nie powinna być większa niż zawartość składników pochodzenia zwierzęcego. Warto zwrócić uwagę na zawartość składników o działaniu prozdrowotnym, np. oleju rybnego (źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3), czy źródeł chondroityny i glukozaminy, ponieważ klienci często poszukują karm, które dzięki zawartości takich substancji mogą być wsparciem w chorobach. Dobre karmy nie zawierają sztucznych konserwantów ani barwników.

Nie bój się pytać

Przed przystąpieniem do przeszukiwania asortymentu sklepu musimy najpierw określić potrzeby klienta i jego psa, ponieważ nawet najlepsza karma może nie być odpowiednia dla danego zwierzęcia, jeśli nie będzie dostosowana do jego wymagań. Zapytajmy więc klienta o wiek jego pupila, jego rasę i wielkość. Wielkość chrupek dla szczeniąt czy psów ras małych może się różnić od tych dla dorosłych czy psów ras dużych.Warto zwrócić na ten aspekt uwagę. Dodatkowo omówienia wymaga waga psa – niestety bardzo wiele psów w obecnych czasach cierpi z powodu nadwagi bądź otyłości. Odpowiednio dobrana karma może pomóc walczyć ze zbędnymi kilogramami.

Nie powinniśmy zapomnieć o pytaniach, które pozwolą nam określić poziom aktywności zwierzęcia. Jeśli jest szczególnie aktywny lub jest psem pracującym, można zaproponować dietę dla psów aktywnych. Dostarczy ona większej ilości tłuszczu, białka, witamin oraz makro- i mikroelementów. Psy o niższej aktywności nie potrzebują tak  bogatych karm, które u nich mogłyby prowadzić do gromadzenia zbędnych kilogramów.

Najwięcej uwagi powinniśmy jednak poświęcić ewentualnym problemom zdrowotnym psa. Choroby przewodu pokarmowego, nietolerancje i alergie pokarmowe mogą znacznie skrócić listę produktów, które możemy zaproponować klientowi. W przypadku alergii i nietolerancji warto zaproponować klientowi karmy monobiałkowe. Są to karmy, co do których producenci deklarują obecność wyłącznie jednego źródła białka. Są wsparciem podczas diagnostyki uczuleń. Przykładowo: jeśli klient zgłasza, że pies wykazuje objawy alergii pokarmowej, należy zaproponować karmę zawierającą taki rodzaj białka, co do którego opiekun zwierzęcia ma pewność, że nie wywołuje u psa niepożądanej reakcji bądź taki, którego zwierzę wcześniej nie przyjmowało.

Preferencje psa

Nie możemy zapominać o tym, co najważniejsze, czyli o indywidualnych upodobaniach danego psa. Nawet najlepsza karma nie zda się na nic, jeśli pies absolutnie nie będzie chciał jej jeść. Trzeba więc dokładnie wypytać o żywieniowe preferencje pupila. Jeśli opiekun chce zmienić markę lub smak karmy, to warto zaproponować mu, aby na początek mieszał poprzednią karmę z karmą docelową, zaczynając od niewielkiej ilości nowej. Sprawdza się metoda, aby klient kupił i przetestował kilka produktów w mniejszych opakowaniach różniących się smakiem bądź konsystencją. Aby pomóc dobrać odpowiedni pokarm, trzeba czasami zaproponować kilka opcji do sprawdzenia przez psa.

Karmy pełnoporcjowe czy uzupełniające?                                                     

Gdy już uzyskamy wszystkie informacje dotyczące psa i jego potrzeb, to możemy przejść do kolejnego etapu – wyboru rodzaju karmy. Podstawowy podział karm to pełnoporcjowe i uzupełniające. Te pierwsze dostarczają psu wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich proporcjach i z tego względu dieta psa nie wymaga dodatkowej suplementacji. Taką karmę proponujemy jako żywienie bytowe, codzienne. Karmy uzupełniające nie są odpowiednio zbilansowane i nie mogą być podstawą diety. To najczęściej mokre karmy na bazie chudego mięsa pozbawione suplementacji. Są dobrym urozmaiceniem diety i przysmakiem dla psa.  Mogą być wykorzystywane w celu uzupełnienia innych pokarmów, tak aby powstał kompletny i zbilansowany posiłek. Jednakże lepiej skupić się na porządnej karmie bytowej jako podstawie żywienia i taki model proponować klientowi.

Mokra czy sucha?

Należy pamiętać, że zazwyczaj suche karmy zawierają wyższy udział węglowodanów niż karmy mokre. Nie są więc polecane dla zwierząt z otyłością bądź problemami z wątrobą. Psy, które niechętnie piją, też nie powinny jeść karmy suchej. W przypadku takich zwierząt lepiej sprawdzą się karmy mokre. Warto wspomnieć klientowi, że karma sucha po otwarciu powinna zostać zużyta w ciągu ok. 1,5 miesiąca. Należy ją przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku, który powinien być regularnie czyszczony.

Pomoc w wyborze odpowiedniej karmy jest nie lada wyzwaniem. Trzeba brać pod uwagę zarówno preferencje psa, jego stan zdrowia, jak i zasobność portfela jego opiekuna. Jednakże kompetentna obsługa i dobra porada sprawią, że klient chętnie wróci do sklepu.

(214)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *