Strona główna Magazyn Marketing Jak oświetlić żeby sprzedać, czyli światło w sklepie zoologicznym cz. 6
0

Jak oświetlić żeby sprzedać, czyli światło w sklepie zoologicznym cz. 6

Jak oświetlić żeby sprzedać,  czyli światło w sklepie zoologicznym cz. 6

Właściwa aranżacja sklepu czy ekspozycja produktów na sklepowych półkach na nic się zda, kiedy zabraknie właściwego oświetlenia. Naturalna skłonność człowieka do podążania za światłem powinna być przestrogą dla wszystkich tych właścicieli sklepów zoologicznych, którzy w swoich punktach nie zainwestowali w odpowiednie systemy oświetlenia!

Mateusz Karatysz

Omawiając kwestię oświetlenia zacząć należy od temperatury barwowej światła wyrażanej w Kelwinach. Informacja ta jest ważna, ponieważ na jej podstawie dobiera się rodzaj światła do produktów, które posiadamy w sklepie zoologicznym. Nie wdając się w definiowanie tego pojęcia, pamiętać należy, że źródła światła (żarówki, świetlówki etc.) mogą posiadać barwę ciepłą, neutralną albo zimną.

Norma PN-EN 12464-1 wprowadza następujące przedziały temperatury barwowej:

  • temperatura barwowa poniżej 3300 K – barwa ciepła,
  • temperatura barwowa 3300 K – 5300 K – barwa neutralna,
  • temperatura barwowa powyżej 5300 K – barwa chłodna.

szeroki kadr kelwiny

Temperatura barwowa światła w stopniach Kelwina w odniesieniu do konkretnych źródeł światła

Jakie światło w sklepie zoologicznym?

Klasycznym sposobem na stworzenie koncepcji oświetlenia sklepu jest wykorzystanie metody czterech kątów. Polega ona na umiejscowieniu placówki handlowej na matrycy wyznaczonej przez cztery cechy: poziom cen, wystrój wnętrza, wielkość asortymentu oraz sposób sprzedaży.

swiatlo1

Dla tak umiejscowionej placówki zoologicznej wskazać można kilka istotnych cech oświetlenia ogólnego wraz z sugerowanymi wartościami:

  1. Natężenie oświetlenia – dobór odpowiednio natężenia ogólnego wpływa na oświetlenie punktowe. Zbyt duże natężenie ogólne może spowodować, że oświetlenie punktowe nie będzie widoczne! Dla większości sklepów (w tym zoologicznych) natężenie światła powinno oscylować w granicy 300-500 lx (luxów).
  1. Barwa światłabarwa użytego światła kreuje ogólne wrażenie, jakie klient odczuwa przebywając w sklepie. Dla sklepów luksusowych (butików) zalecana jest ciepła barwa światła. Dla sklepów, w których produkty prezentowane są w klimacie aktywnym stosuje się neutralną barwę światła. Dla placówek handlowych opierających sprzedaż na promocjach i niskich cenach właściwe będzie oświetlenie zimne powyżej 5300 K. Należy również pamiętać, że im wyższa temperatura barwowa, tym większe natężenie światła należy stosować.
  1. Oddawanie barwkażde źródło światła charakteryzuje się nie tylko temperaturą barwową, ale również zdolnością do oddawania barw oświetlanego przedmiotu. Wskaźnik oddawania barw wyrażany jest w jednostkach Ra, a jego maksymalna wartość wynosi 100 Ra. Dla sklepów zoologicznych wartość ta powinna oscylować w granicach 80-100 Ra.
  1. Oświetlenie dekoracyjnewszystkie źródła światła mające oddać charakter sklepu, a nie prezentowanych w nim produktów, określić można jako oświetlenie dekoracyjne. Jego wielkość oscylować powinna w granicach 15% oświetlenia ogólnego.

Poza światłem ogólnym w każdym sklepie zoologicznym nie powinno zabraknąć oświetlenia punktowego, podkreślającego walory wybranych produktów. Ten rodzaj oświetlenia opisać można według dwóch cech:

  1. Natężenie akcentów świetlnych – akcenty służą wytworzeniu więzi między klientem a oferowanym produktem. Największe natężenie akcentów występuje w sklepach butikowych, najmniejsze z kolei w hipermarketach. Dla sklepów zoologicznych zalecane jest zainstalowanie pojedynczych, ale dużych świateł punktowych.

swiatlo2

 

  1. Akcent świetlny – by uzyskać wysoki akcent świetlny należy zredukować natężenie światła ogólnego w stosunku do światła punktowego. Wielkości wybranych akcentów przedstawia poniższa tabela:

swiatlo3Na koniec warto jeszcze zwrócić uwagę na 13 najczęstszych błędów popełnianych podczas realizacji oświetlenia: RAMKA

  1. Projekt oświetlenia nie uwzględnia zmiany ekspozycji towaru
  2. Niedostateczna ilość światła
  3. Nieprawidłowe oddawanie barw źródeł LED
  4. Mieszanie temperatur barwowych
  5. Niedoświetlona witryna
  6. Modernizacja opraw we własnym zakresie
  7. Stosowanie źródeł LED z niskim Ra
  8. Rzadka wymiana źródeł metalohalogenkowych
  9. Zły dobór temperatury barwowej
  10. Brak redukcji olśnienia
  11. Niedoświetlone strefy
  12. Nieodpowiednie oświetlenie pod półkami z towarem
  13. Brak proporcji w oświetleniu

 

Bibliografia:

  1. Antosiewicz, R. Rzepiński, Koncepcje oświetlenia obiektów handlowych, w: „Widzieć więcej”, nr 1/2005, s. 14-16.

13 błędów oświetlenia sklepowego, http://lumiverso.com/baza-wiedzy/13-bledow-oswietlenia-sklepowego/, 11 sierpnia 2015.

(331)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *