Strona główna Magazyn Wywiady Czterdziestolecie firmy Tropical Tadeusz Ogrodnik
0

Czterdziestolecie firmy Tropical Tadeusz Ogrodnik

Czterdziestolecie firmy Tropical Tadeusz Ogrodnik

„Kondycja firmy TROPICAL jest naprawdę świetna; 40-stka to dojrzały wiek, oparty na dużym doświadczeniu”. O zmianach, jakie dokonały się w trakcie rozwoju firmy, ofercie asortymentowej oraz planach na przyszłość mówi Tadeusz Ogrodnik, właściciel firmy Tropical


Rozmawia: Mateusz Karatysz
W tym roku obchodzą Państwo 40-lecie działalności. To piękna rocznica, a takim stażem działalności w sektorze produkcyjnym niewiele firm z branży zoologicznej może się poszczycić. Proszę powiedzieć, jaka jest kondycja tego 40-latka – firmy TROPICAL?
Kondycja firmy TROPICAL jest naprawdę świetna, 40-stka to dojrzały wiek, oparty na dużym doświadczeniu. Myślę, że w tym tkwi nasza siła, odważnie patrzymy do przodu, bo wiemy, że mamy mocne fundamenty. Obecnie TROPICAL jest jednym z najbardziej zaawansowanych producentów w branży zoologicznej, a nasze linie produkcyjne należą do najlepszych na świecie. Dzięki innowacjom i dużym zmianom, które dokonały się przez 40 lat działalności w ofercie TROPICAL znajduje się aż pięć różnych marek: Tropical (produkty akwarystyczne, terrarystyczne i dla ryb w oczkach wodnych), Tropifit (produkty dla gryzoni, małych ssaków i ptaków), TropiDog (karmy dla psów), TropiCat (karmy dla kotów) i Bi Florin (produkty do pielęgnacji roślin ozdobnych).
Ponadto TROPICAL nieustannie zwiększa swoje możliwości. Nasze produkty dostępne są w ponad 75 krajach na całym świecie, ale wciąż poszukujemy nowych kierunków ekspansji. Stawiamy na ciągły rozwój, nowoczesne technologie oraz innowacyjne rozwiązania w dziedzinie produkcji pokarmów. W najbliższym czasie planujemy wiele inwestycji, które w znacznym stopniu zwiększą zdolności produkcyjne i magazynowe firmy. Naszą misją jest praca nad nowymi, unikatowymi formułami pokarmów, dbałość o każdy szczegół, począwszy od wyjątkowych, wyselekcjonowanych składników dostarczanych przez zaufanych dostawców, skończywszy na nowoczesnych – zaprojektowanych z myślą o łatwości użytkowania – opakowaniach.
Zaawansowane linie produkcyjne TROPICAL pozwalają na wytwarzanie pokarmów różniących się wielkością, kształtem i zachowaniem w wodzie. Dodatkowo dzięki nowoczesnemu ekstruderowi możemy wytwarzać pokarmy dla wszystkich zwierząt towarzyszących w formie bardzo małych granulek, nawet o wielkości 0,5 mm. Jestem dumny, że nasze produkty od 40 lat są tak chętnie wybierane i stosowane przez specjalistów oraz pasjonatów z branży. Współpracujemy ze światowymi sławami w dziedzinie akwarystyki, świetnymi hodowcami oraz hobbystami. Ambasadorem naszej marki jest uznany w branży wybitny hodowca paletek – Jack Wattley.

Proszę przypomnieć, jakie istotne zmiany dokonały się w ciągu tych 40-stu lat?
Przez ten czas dokonało się wiele istotnych zmian. Mimo iż firma oficjalnie została zarejestrowana w 1977 roku, historia działalności rozpoczęła się już na początku lat 70, gdy mój brat Andrzej Ogrodnik rozpoczął produkcję pierwszych filtrów akwarystycznych. Razem zajmowaliśmy się technologią wytwarzania produktów. Pierwsza siedziba mieściła się w Chorzowie, na niewielkiej przestrzeni, mimo tego produkcja rozwijała się bardzo szybko, a popyt na produkty rósł, ponieważ skutecznie wypełniły niszę na rynku krajowym. TROPICAL proponował produkty, których na półkach sklepowych po prostu nie było. Wtedy też, dokładnie 40 lat temu, mój brat postanowił zarejestrować przedsiębiorstwo, początkowo pod nazwą Specjalistyczny Zakład Wytwórczy Artykułów Akwarystycznych, później TROPICAL. Można więc uznać, że był to fundament firmy. Początkowo oczywiście wszystko wytwarzaliśmy prostymi metodami, więc istotnym krokiem było otwarcie w 1983 roku nowego zakładu w Zabrzu oraz inwestycja w profesjonalną linię technologiczną do produkcji pokarmów płatkowych, która spełniała najwyższe standardy światowe. Później, w 2000 roku, nastąpiły kolejne ważne zmiany: otwarcie kolejnego zakładu w Chorzowie, przeniesienie tam siedziby firmy i inwestycja w nowoczesny park maszynowy, który wprowadził nas na zupełnie nowy, wyższy poziom produkcji. W 2004 roku wprowadziliśmy Certyfikację Systemu Zarządzania Jakością według Normy ISO 9001, która uregulowała normy postępowania i zagwarantowała stabilny proces wytwarzania. Niestety w 2005 roku zmarł mój brat – założyciel firmy Andrzej Ogrodnik. Od tego czasu wraz z żoną i starszym synem kontynuujemy działalność jako przedsiębiorstwo rodzinne.
Kolejnym ważnym krokiem do dużych zmian był rok 2009 i rozbudowa zakładu produkcyjnego w Chorzowie oraz uruchomienie innowacyjnej linii do wytwarzania pokarmów ekstrudowanych. Był to też czas, gdy TROPICAL uzyskał certyfikację systemu HACCP i profesjonale systemy do ochrony środowiska, które zapewniają ekologiczną produkcję. Wszystkie te zmiany umożliwiły nam wytwarzanie nie tylko pokarmów akwarystycznych, ale i pokarmów dla innych zwierząt domowych. Koniecznie trzeba wspomnieć również o działalności eksportowej firmy, która cały czas się rozwija. Ważnym krokiem dla nas było wejście na rynki w Chinach, USA oraz Kanadzie – to naprawdę ogromne rynki i duże wyzwania, które potwierdziły, że jesteśmy w stanie sprostać bardzo wysokim wymaganiom.
Czy ten jubileusz sprzyja Pańskim przemyśleniom na temat dalszej strategii rozwoju? Widzi Pan już firmę w perspektywie 5, może 10 najbliższych lat?
Nasze najbliższe plany nastawione są na rozwój i ciągły wzrost produkcji. Już teraz nieustannie podnosimy możliwości produkcyjne, to w naszym wypadku jest konieczne, ponieważ już dziś jesteśmy obecni w ponad 75 krajach na całym świecie, a w dalszym ciągu jest wiele obszarów, które mamy w swoich planach eksportowych. Na pewno dystrybucję produktów TROPICAL chcemy poszerzyć o rynki w RPA, Japonii i w kolejnych krajach Azji oraz w Ameryce Południowej. Dlatego w najbliższych planach firmy są kolejne duże inwestycje. Niebawem rozpoczniemy budowę nowej fabryki i centrum logistycznego. Jesteśmy przekonani, że dzięki temu będziemy mogli zrealizować nasze plany produkcyjne, które założyliśmy na najbliższe lata.
W niedalekiej przyszłości TROPICAL zakłada również rozwój pozycji firmy jako specjalisty w dziedzinie akwarystyki. Już teraz jesteśmy sponsorem i partnerem wielu wydarzeń w kraju i za granicą. Współpracujemy z najlepszymi hodowcami i specjalistami w branży akwarystycznej na świecie, np. ze wspomnianym wcześniej Jackiem Wattley’em, który jest wybitnym hodowcą paletek i jednocześnie ambasadorem naszej marki; podróżnikiem Heiko Bleherem, światowej sławy akwarystą, odkrywcą gatunków ryb; czy Vitorem Hugo Quaresmą, znanym i cenionym hodowcą paletek. Jako jeden z liderów branży na świecie czujemy na sobie obowiązek promowania szeroko pojętej akwarystyki, a tym samym dobrych wzorów w branży.
Oprócz produktów akwarystycznych marki TROPICAL w Państwa ofercie są również marki dedykowane innym zwierzętom: psom – TropiDog, oraz kotom – TropiCat. Wejście na rynek karm dla psów i kotów było zapewne oczywistą drogą w celu utrzymania wzrostów firmy. Mogę zatem wnioskować, że rynek pokarmów akwarystycznych przestał w pewnym momencie dawać nadzieje na dalsze dynamiczne wzrosty?
Wejście w rynek karm dla psów i kotów oraz innych zwierząt domowych było elementem strategii firmy. W naszym wypadku to dość naturalny krok, ponieważ linie technologiczne, które posiadamy pozwalają na produkcję karm o najwyższych parametrach jakościowych odpowiednich dla wszystkich zwierząt. Rzeczywiście, możemy się pochwalić ciągłym wzrostem sprzedaży produktów TropiDog, TropiCat czy Tropifit, jednak wejście w segment pet food nie było spowodowane zmniejszeniem udziałów na rynku akwarystycznym. Wręcz przeciwnie, w dalszym ciągu akwarystyka jest głównym filarem firmy i wciąż widzimy w niej duży potencjał. Nieustannie podnosimy poprzeczkę, ponieważ jako lider w branży akwarystycznej wiemy, jak ważna jest wysoka jakość wytwarzanych pokarmów oraz ich innowacyjność. W ubiegłym roku z dużym powodzeniem wprowadziliśmy na rynek Soft Line – unikatową linię pokarmów akwarystycznych z segmentu Premium. To wyjątkowa koncepcja miękkich pokarmów, które charakteryzuje wysoka hydrostabilność i niezwykle bogata kompozycja wyselekcjonowanych składników o najwyższej jakości. Linia Soft niejednokrotnie została doceniona przez specjalistów z branży.
Jestem dumny z faktu, że to my wyznaczamy trendy, i jestem przekonany, że akwarystyka w dalszym ciągu będzie naszą mocną kartą, ponieważ ciągle pracujemy nad nowymi formułami produktów, aby sprostać najbardziej wymagającym hodowcom.

(134)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Weź udział w konkursie Zoologiczne Rewolucje!

 

Celem Konkursu jest nagrodzenie właściciela, który przeprowadzi najlepszą rearanżację wnętrza swojego sklepu zoologicznego lub jego części, zgodnie z wytycznymi zawartymi w skrypcie przygotowanym przez dra Marka Borowińskiego, Shop Doctora i prowadzącego III edycję Akademii Rynku Zoologicznego.

 

Zwycięzca otrzyma wyjątkową nagrodę w postaci audytu Shop Doctora, o wartości 2500 zł!

  Zobacz szczegóły

(134)