Strona główna Magazyn Temat miesiąca Belgia i Holandia – podobne, ale różne światy
0

Belgia i Holandia – podobne, ale różne światy

Belgia i Holandia – podobne, ale różne światy

Postępujący proces premiumizacji mający swoje źródła w humanizacji zwierząt mógł pomóc belgijskiemu i holenderskiemu rynkowi pet care w ciągu ostatniej dekady, jednak słabnące wyniki mogą mieć wpływ na dalszy ich rozwój

Autor: Paula Flores
Euromonitor International
Źródło: PETS International
Tłumaczenie: Mateusz Karatysz

Różnice gospodarcze
Belgijska gospodarka kontynuuje wzrost w powolnym tempie, realna wartość PKB wzrosła w 2017 r. o 1,5%, podczas gdy w Holandii odnotowano wzrost o 2%. Holenderska gospodarka osiąga od kilku lat gorsze wyniki w porównaniu do innych krajów tego regionu balansując na granicy recesji, co w połączeniu ze zmianami w populacji zwierząt odbiło się również na rynku pet care.
Lustrzane odbicie
Pomiędzy 2012 a 2017 rokiem zarówno belgijski, jak i holenderski rynek pet care zanotował niewielki wzrost, jednak to ten pierwszy poradził sobie lepiej, osiągając 2-procentowy wzrost wartości. Ogólnie obydwa kraje podążają za globalnymi trendami obecnymi na innych zachodnioeuropejskich rozwiniętych rynkach, gdzie prym wiedzie traktowanie zwierząt domowych jak członków rodziny.
Kategoria jedzenia dla zwierząt kontynuuje rozwój w szerokim trendzie premiumizacji z rosnącym znaczeniem produktów funkcjonalnych, w kategoriach zbliżonych do tych znanych z ludzkiej żywności. W rzeczywistości jedzenie dla zwierząt konfekcjonowane jest w sposób bardzo zbliżony do produktów dla ludzi, ze zwrotem w kierunku produktów organicznych i naturalnych. Ten trend ma duży wpływ na kategorię suchego jedzenia dla zwierząt, ale również np. na żwirki.
Populacja zwierząt
Liczba zwierząt domowych w Belgii i Holandii utrzymuje się na stabilnym poziomie. W obydwu krajach liczba kotów jest większa niż liczba psów, w Belgii koty posiada 27% gospodarstw domowych, a w Holandii 22%. Jeśli chodzi o liczbę psów, to w Belgii posiada je 24% gospodarstw domowych, a w Holandii 19%. W obydwu krajach trendy są nieznacznie różne: w Belgii prognozy wskazują na wzrost populacji zwierząt w ciągu najbliższych 5 lat, choć w powolnym tempie, w Holandii zaś oczekiwana jest stabilizacja.
Premiumizacja motorem napędowym rynku
Zasadniczo coraz większa liczba belgijskich i holenderskich właścicieli zwierząt traktuje swoje zwierzęta jak członków rodziny, gwarantując im poziom opieki zbliżony do własnego. To oznacza, że tylko niewielka część właścicieli zwierząt jest gotowa na kompromis pomiędzy karmą niskiej jakości a produktami funkcjonalnymi. Wartość sprzedaży karm premium dla psów i kotów przewyższała znacznie wzrosty na szerokim rynku zoologicznym w Belgii, osiągając w latach 2012-2017 wzrost na poziomie 27% w stosunku do 12% w Holandii.
Trend naturalny przenosi się na produkty dla zwierząt
Pod wpływem humanizacji właściciele zwierząt coraz częściej zwracają uwagę na ich ogólny stan zdrowia. Wpływa to zasadniczo na wzrost popularności produktów naturalnych. Taki stan rzeczy zaobserwować można w Belgii, gdzie modyfikacje legislacyjne zmieniły zasady sprzedaży produktów zdrowotnych dla zwierząt. W 2016 r. wiele firm producenckich wyprodukowało linie z naturalnymi składnikami. W tym samym czasie wzrost sprzedaży zanotowały suplementy diety.
Przyszłe horyzonty
Euromonitor International prognozuje, że Belgia osiągnie wyższy wzrost sprzedaży produktów zoologicznych niż Holandia. Kocie przysmaki pozostaną w tym kraju najszybciej rozwijającą się kategorią produktów dla zwierząt. Karma premium dla kotów wykazywać będzie podobną siłę wzrostów, będzie to również najszybciej rosnąca kategoria w Holandii.

(290)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *