Strona główna Magazyn Temat miesiąca Audyt strony www – zrób go sam
0

Audyt strony www – zrób go sam

Audyt strony www – zrób go sam

Posiadasz już własną stronę internetową, jednak nie wyświetla się ona na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google? To znaczy, że przyszedł już czas, by zająć się jej właściwym pozycjonowaniem. Pierwszym krokiem do poprawy pozycji strony www w Internecie jest jej audyt, a więc sprawdzenie mocnych i słabych stron, żeby ocenić, co należy poprawić w pierwszej kolejności, aby strona była wyświetlana na wyższych pozycjach wyszukiwania

Mateusz Karatysz

Audyt strony www to pierwsza czynność wykonywana przez firmy świadczące usługi SEO (ang. search engine optimization – optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe). To właśnie na jego podstawie podejmowane są decyzje dotyczące zakresu i czasu trwania usługi optymalizacji strony, która jest jednym z elementów mających kluczowy wpływ na osiągane pozycje w wyszukiwarkach internetowych.

Optymalizację strony można wykonać w pewnym zakresie i z dobrym skutkiem samodzielnie. Firmy zajmujące się tym zagadnieniem udostępniają do tego celu darmowe narzędzia służące do wykonywania audytów. Jakość wykonanej optymalizacji zależy od czasu, który zostanie przeznaczony na tę czynność oraz indywidualnych predyspozycji do zagłębiania się w fachową wiedzę dotyczącą poszczególnych parametrów audytu. Z tego powodu warto zastanowić się nad tym, czy od samego początku nie oddać strony www w ręce profesjonalistów. Jeśli jednak zdecydujesz się przeprowadzić audyt samodzielnie, to z tego materiału dowiesz się, na jakie jego parametry zwrócić szczególną uwagę.

Darmowy audyt

W wyszukiwarce Google znaleźć można wiele firm udostępniających darmowe narzędzia do audytowania stron www. Jednym z bardziej kompleksowych, jak na darmową formułę jest narzędzie www.audyt-seo.home.pl/ oferowane przez wiodącego dostawcę usług hostingowych.

Po wejściu na tę stronę wystarczy wpisać adres własnej witryny www i rozpocząć audyt złożony z kilku części.

Ocena techniczna

Wtej części audytu analizowana jest m.in. treści strony, jej nasycenie słowami kluczowymi, długość treści czy obecność plików umożliwiających śledzenie witryny robotowi Google.

Meta title – to tytuł witryny, który jest wyświetlany nad jej opisem. Długość tytułu powinna zmieścić się w przedziale 55-70 znaków ze spacjami.

Meta Description – to opis witryny, który jest wyświetlany pod tytułem. Opis powinien zawierać kilka najistotniejszych faktów o tym, co prezentowane jest na stronie www, jakie usługi bądź ofertę może w niej znaleźć potencjalny zainteresowany. Długość tego parametru powinna zmieścić się w przedziale 150-170 znaków ze spacjami.

W części technicznej analizowana jest również obecność pliku robotx.txt – plik ten przekazuje robotom wyszukiwarek informacje, jakie strony i pliki na Twojej stronie www mogą indeksować. Plik ten można przygotować za pomocą narzędzia Google Search Console i umieścić w katalogu głównym witryny na serwerze. W tym samym katalogu należy również umieścić plik sitemap.xml – mapę zawierającą wszystkie aktywne adresy podstron na stronie www – w Internecie znajdują się intuicyjne i darmowe generatory sitemap, które tworzą gotowy do wgrania plik.

Na stronie głównej i podstronach powinna znaleźć się również wartościowa treść, związana z tematyką strony. Na stronach nie powinno znajdować się mniej niż 1,6 tys. znaków takiej treści, jednak optymalnie jest, by tekst miał ok. 3 tys. znaków ze spacjami i dodatkowo został nasycony frazami kluczowymi. Tworząc tekst należy pamiętać o jego formatowaniu – wskazane jest boldowanie, używanie punktatorów i numeracji, ale przede wszystkim nadawanie najważniejszym treściom nagłówków H1, H2 oraz H3. Tutaj zasada jest prosta: nagłówek H1 nadajemy jednemu wybranemu tytułowi znajdującemu się na stronie głównej, najlepiej by w tytule uwzględnione zostały kluczowe frazy, na które pozycjonowana jest strona. Większa liczba nagłówków H1 na pojedynczej stronie nie jest wskazana. Nagłówki H2 i H3 mają mniejszą rangę, jednak można ich wprowadzić w treści więcej.

Dostępność dla użytkowników

Drugą grupą audytowanych parametrów są wszystkie te, które mają związek z dostępnością strony np. na urządzeniach mobilnych.

Program audytujący sprawdza, czy strona dostosowuje wyświetlaną treść do urządzeń mobilnych – od 2015 r. strony, które nie posiadają takiej możliwości, są degradowane na dalekie pozycje w wynikach wyszukiwania. W tym miejscu warto pamiętać też o tym, że w tej chwili większa liczba odsłon stron internetowych generowana jest już przez urządzenia mobilne (smartfony) – stąd konieczność, aby dostosować strony do aktualnych wymagań użytkowników.

Równie ważnym parametrem jest szybkość ładowania strony. Długi czas oczekiwania na załadowanie strony może doprowadzić do rezygnacji z wejść przez potencjalnych klientów i z całą pewnością nie pomoże w pozycjonowaniu strony. Parametrów odpowiedzialnych za szybkość ładowania jest wiele i trzeba już samodzielnie zgłębić ten temat.

Wsparcie zewnętrzne

Ostatnia grupa parametrów omawianych na przykładzie darmowego narzędzia do audytu strony wskazuje na konieczność budowania zewnętrznego zaplecza, które przesyła ruch do posiadanej już witryny www.

Pingwin Google – algorytm odpowiadający za pozycjonowanie stron w Internecie sprawdza m.in., jaka jest liczba linków przychodzących do naszej strony z innych stron oraz domen linkujących – obecnie ich liczba ma mniejsze znaczenie niż jakość miejsc, z których pochodzą linki.

Sprawdzane jest również połączenie witryny z Mapami Google. Jeśli posiadasz wizytówkę w Mapach Google, należy umieścić w niej adres swojej strony www, a na samej stronie w zakładce kontakt wprowadzić Mapy Google z oznaczeniem swojej pozycji.

Również aktywność w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Youtube, Instagram czy Twitter ma wpływ na rozpoznawalność. Posiadając konta społecznościowe należy je połączyć z witryną www tak, by przesyłały ruch pomiędzy sobą.

Podsumowanie

Analiza i poprawa wielu omówionych elementów audytu strony www nie powinna przysporzyć dużej trudności. Z całą pewnością zadanie będzie łatwiejsze dla tych osób, które posiadają stronę zbudowaną na WordPressie, oferującym wiele wtyczek, które automatyzują sporą część pracy. Finalnie nie obejdzie się jednak bez całościowego podejścia do poprawy strony, realizującego wytyczne z audytu krok po kroku.

(0)

NAPISZ KOMENTARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *